Ohoj byggahusvänner!

Genom ödets förtjänst (har mycket svårt att tro att det kan vara min egen) sitter jag nu i ett stenhus i en liten by i södra Frankrike och tittar på mina verktyg. Vi har några regniga dagar framför oss som lämpar sig väl för inomhusarbete.

Jag tog ned delar av en innervägg mellan kök och matrum igår med lyckat resultat, men nästa vägg är tjockare... I vardagsrummet ska ett hål göras i ytterväggen ut till trädgården lagom för ett fönsterdörrparti vi hittade hos vår lokala skrothandlare, ca 180cm bredd x 230 cm höjd. Väggen är 55-60cm tjock, av allt att döma putsat kalksten. Jag har borr/mejselhammare, långa, korta och tjocka stenborr och mejslar, en Stihl stensåg med 300mm-skiva, spräckkilar, slägga, och ett glatt humör. Jag tog också med en liten Avant minilastmaskin i flyttlastet så det borde vara relativt lätt att flytta undan även större sten. Det går att köra in den om det behövs (stengolv) t.ex. för att putta ut nån bamsing som jag inte rår på med spett mm.

En snabb uppskattning säger att det är runt fem ton kalksten bruk och puts som sitter i vägen för mitt fönsterparti.

Vad tror ni om följande?
- mät och rita upp placering in- och utvändigt och få det godkänt av min beställare/fru
- borra två rikthål genom väggen för övre hörnen, kolla att jag ritat rätt
- varsamt såga genom putsen på båda sidor av väggen t.ex. med vinkelslipen och stenskiva för att inte skada väggen onödigt mycket vid sidan av det tänkta hålet
- knacka bort all puts och löst bruk så jag ser stenarna
- ta mig igenom nånstans... i mitten?
- så långt som möjligt slå loss stenarna tills jag närmar mig kanterna
- spräcka eller om jag måste såga eventuella stora stenar som delvis ska vara kvar i väggen

Borde jag fälla in en stock över hålet för att bära av väggen ovanför allra först, eller nåt annat? Kollar jag på grannhusen så har de stenvalv eller infällda stockar över sina dörr- och fönsteröppningar.

Andra tips och goda råd? Nån som gjort nåt liknande och har nån erfarenhet att dela med sig av?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.