Jag skissar på en lösning för en trappa till övervåningen i ett gammalt torp.
Kort om torpet:
Ursprunglig byggnad, ca 1890: timmer stomme
Tillbyggnad, ca 1945, ett rum med tillhörande källare utbyggd från gaveln på huset.
samtliga bjälklag, golv, mellanbjälklag och takstolar går från långsida till långsida. spännvidd ca 4.5meter mellan väggarna.
Väggar i den gamla delen är i stående plank 1-3/4 till 2” grova.
Ytterväggarna är klädda med pannel.
Taket är höjt på övervåningen, fakverksvägg placerad ovanpå timmerstommen/gamla hammarbandet och skruvad i timmret. Gamla takstolarna ör återanvända och monterade med dymlingar i det nya hammarbandet samt vinkelbeslag.
Mina tankar:
En L-trappa i den gamla delen av byggnaden, längs ytterväggen som viker av längs gaveln, så att man kommer upp i riktning mot centrum på rummet.
För detta behöver jag kaps av 5st bjälkar i mellanbjälklaget och växla av lasten med en mellanvägg i trappans längd.
Det jag är lite orolig över är eventuella horisontella laster, om mellanbjälklaget även har funktionen att hålla väggarna stående och hindrar dem från att falla utåt.
Min lösning:
Montera en mellanvägg ca 1000mm ifrån ytterväggen, så att trappan byggs mellan två väggar.
Det ena vagnsstycket( vagnsstyckena är markerat i grön på bilden) har monterade M16 muttrar monterade. Hela vagnsstycket skruvas ordentligt i timmer stommen.
Det andra vagnsstycket har genomgående hål motsvarande placeringen av muttern på det första vagnsstycket. Detta skruvas ordentligt i regelväggen. Vagnsstyckena binds samman med gängatänger/vantskruv (markerad i röd på bilden) för att kunna ta krafter i sidled mellan avlastningsväggen och ytterväggen.
Ovanpå den nya väggen som ska bära lasten av bjälklaget monteras en liggande 45x45 regel (markerad i röd färg på bilden). Motsvarande 45mm brett och 45mm djupt spår kapas ut ur balkarna. Balkarna skruvas sedan i väggens ovansida.
Balkarna ansluts till varandra med kortlingar, eventuellt ”kryss-stag” korslagda reglar för att ge binda ihop dessa och även ge konstruktionen lite extra styvhet
Min tanke är att eventuella laster att väggen skulle vilja ”falla utåt” tas upp av att bjälkarna sitter fastkrokade i avlastningsväggen som i sin tur är anslutna till motsvarande yttervägg vis vagnsstycken och gängstänger.
Är jag helt galet ute i mina tankar ?
har i nuläget inte kunnat komma till och inspektera bjälkarnas infästning i väggen så jag vet väldigt lite om den.
Finns det några tips på detta ?
Kort om torpet:
Ursprunglig byggnad, ca 1890: timmer stomme
Tillbyggnad, ca 1945, ett rum med tillhörande källare utbyggd från gaveln på huset.
samtliga bjälklag, golv, mellanbjälklag och takstolar går från långsida till långsida. spännvidd ca 4.5meter mellan väggarna.
Väggar i den gamla delen är i stående plank 1-3/4 till 2” grova.
Ytterväggarna är klädda med pannel.
Taket är höjt på övervåningen, fakverksvägg placerad ovanpå timmerstommen/gamla hammarbandet och skruvad i timmret. Gamla takstolarna ör återanvända och monterade med dymlingar i det nya hammarbandet samt vinkelbeslag.
Mina tankar:
En L-trappa i den gamla delen av byggnaden, längs ytterväggen som viker av längs gaveln, så att man kommer upp i riktning mot centrum på rummet.
För detta behöver jag kaps av 5st bjälkar i mellanbjälklaget och växla av lasten med en mellanvägg i trappans längd.
Det jag är lite orolig över är eventuella horisontella laster, om mellanbjälklaget även har funktionen att hålla väggarna stående och hindrar dem från att falla utåt.
Min lösning:
Montera en mellanvägg ca 1000mm ifrån ytterväggen, så att trappan byggs mellan två väggar.
Det ena vagnsstycket( vagnsstyckena är markerat i grön på bilden) har monterade M16 muttrar monterade. Hela vagnsstycket skruvas ordentligt i timmer stommen.
Det andra vagnsstycket har genomgående hål motsvarande placeringen av muttern på det första vagnsstycket. Detta skruvas ordentligt i regelväggen. Vagnsstyckena binds samman med gängatänger/vantskruv (markerad i röd på bilden) för att kunna ta krafter i sidled mellan avlastningsväggen och ytterväggen.
Ovanpå den nya väggen som ska bära lasten av bjälklaget monteras en liggande 45x45 regel (markerad i röd färg på bilden). Motsvarande 45mm brett och 45mm djupt spår kapas ut ur balkarna. Balkarna skruvas sedan i väggens ovansida.
Balkarna ansluts till varandra med kortlingar, eventuellt ”kryss-stag” korslagda reglar för att ge binda ihop dessa och även ge konstruktionen lite extra styvhet
Min tanke är att eventuella laster att väggen skulle vilja ”falla utåt” tas upp av att bjälkarna sitter fastkrokade i avlastningsväggen som i sin tur är anslutna till motsvarande yttervägg vis vagnsstycken och gängstänger.
Är jag helt galet ute i mina tankar ?
har i nuläget inte kunnat komma till och inspektera bjälkarnas infästning i väggen så jag vet väldigt lite om den.
Finns det några tips på detta ?
Klicka här för att svara


