Jag har tydliga problem med bristfällig ventilation i mitt badrum, vilket framförallt märks vid dusch i kombination med kyla utomhus. Huset är byggt -56 med enbart självdrag utöver köksfläkten. Badrummet renoverades och helkaklades 2004 av föregående ägare.

Min plan är nu att ta upp ett hål, drygt 100 mm diameter, i ytterväggen (motsatt sida från badkar/dusch) för att kunna montera in en badrumsfläkt. Väggen består av 250 mm tjock vit lättbetong och utanpå det putsad fasad.
Detta kräver ett antal steg som jag väldigt gärna skulle vilja få synpunkter på. Ungefär så här ser min plan ut:
1. Håltagning i kaklet med hjälp av vinkelslip. Här är två klipp som visar två lite olika metoder för detta:
,
2. Skapa ett hål genom lättbetongen inifrån med hammare och mejsel eller kanske med viss assistans från vinkelslipen.
3. Göra en öppning i putsen utifrån (på ca 5 m höjd för övrigt) med vinkelslipen. För att hålet ska hamna på rätt plats gissar jag att man bör ta upp ett mindre guidande hål först.

Det finns några frågor kopplade till resp moment:
1a. I båda videoklippen utförs håltagningen innan uppsättning av kaklet, vilket ju förefaller klart enklare men är alltså inte möjligt för mig. Det innebär ju bl.a. att man inte kan knacka loss kakelbitarna på samma sätt. Kan det bli ett problem att göra så här på en redan kaklad vägg?
1b. Jag funderar lite på var jag ska ta upp hålet. I närheten av fönstrets övre vänstra hörn hör man att det inte ligger an lättbetong mot kaklets baksida när man knackar (röd ruta i bifogad bild). Först tänkte jag att det var en fördel, men slogs sedan av tanken att det kan hänga ihop med en avväxling för fönstret. Och jag vill verkligen inte ta upp ett stort hål i kaklet för att sedan hitta någon form av balk bakom som jag inte kan fortsätta igenom.
2. Lättbetongen oroar mig inte alltför mycket eftersom den är så pass porös. Håller ni med?
3. Är vinkelslip och gammal puts en bra kombination med tanke på risk för sprickbildning t.ex.? Det kanske gäller oavsett metod för håltagning?

• Inomhusvy med fönster, frostad glasruta, snö utsikt, markerad plats med röd cirkel, väggbelysning, kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pege0930
  • Laddar…
U
Köp en kärnborr/hålsåg för sten och borra.

U Utsliten och utdömd skrev:
Köp en kärnborr/hålsåg för sten och borra.
Men du tänker dig en något mindre diameter och flera borrhål då? För visst är drygt 100 mm ett ganska mastigt borrhål i kakel?

U
H hippas skrev:
Men du tänker dig en något mindre diameter och flera borrhål då? För visst är drygt 100 mm ett ganska mastigt borrhål i kakel?
Jag tänkte först och främst på hålet i själva väggen och inte ytskiktet. Men även en kärnborr med diamant borde kunna klara kaklet.

Fördelen med kärnborr är ju att den bearbetar bort förhållandevis lite material i jämförelse mot hålets totala storlek. Finns ju att köpa på Biltema (om man inte ska göra så många hål) och blir bra runda hål utan så mycket damm till skillnad mot vinkelslipen.

Hålborr låter ju helt klart enklare, förutsatt att man har rätt borrmaskin för jobbet.
Den hålborr jag hittar hos Biltema säger "stenmaterial" och är gjord av stål, men nämner inte keramik specifikt. Det gör däremot Julas hålborr med diamant (länk nedan).
Någon som har bra (eller dåliga) erfarenheter av någon av dessa hålborrar?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-och-dosfrasar/halsagar/diamanthalsag-020611/

Är det någon som vet vilken RPM som rekommenderas för budgetvarianten av diamanthålsågar (drygt 100 mm diam) från t.ex. Biltema eller Jula (länkar nedan)? Jag hittar ingen rekommendation eller dokumentation om detta.
Kan man använda en vinkelslip (typ 12 000 rpm) eller måste man köra med en kraftfull borrmaskin med lägre rpm?

I mitt fall handlar det om glaserat kakel och när jag googlar hittar jag allmänna rekommendationer på 100-200 rpm. Men om man tittar på dyrare hålsågar, typ Tebo, står det uttryckligen att de kan användas med vinkelslip. Är detta en helt annorlunda produkt jämfört med lågprisvarianten?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...NDO2Pq3d8kiQrtWpT6YaAhU2EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-for-stenmaterial-2000044820

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.