Vi har planer på att bygga om badrummet på ovanvåningen i ett lättbetonghus, inklusive ändrad dragning av avloppsrör.
Mellanbjälklaget består av bjälklagselement i lättbetong, och jag undrar om det stämmer att man inte kan ta upp större hål i elementen utom i skarvarna?

/chillichi

Hur stora hål ska du ta upp? Hur breda är dina element?
Ett 110mm är inget problem, förutsatt att elementet inte är i dåligt skick, och at inga andra hål är tagna i närheten. Även i intilliggande element.

Antar att ni kommer gjuta en kaka flytspackel ovanpå sen? Den kommer ju hjälpa till med viktfördelningen, likså om ni ska ha badkar så får man tänka på placeringen och viktfördelningen.

Lite mer information:

Huset är i två plan med källare.
Vi vill bygga ett nytt badrum på ovanvåningen med toalett, dusch och tvättställ.
Egentligen vill vi dra upp 110mm avlopp från källaren och sedan gjuta in anslutningar till toalett, golvbrunn och tvättställ i bjälklaget för att slippa hänga de horisontella rören i vardagsrumstaket.

Elementen är 60cm breda, Siporex från 1975.

Javisst, vi ska flyttspackla och lägga klinkers och inga hål är sedan tidigare tagna i de element som påverkas.

Redigerat:
Corre: Jag tolkar dig som att det kan vara OK att ta upp hål i bjälklaget, men hur gör man det rent praktiskt?
Jag tänker på att komma igenom armeringen.
Är det också möjligt att ta upp "rännor" för att gjuta in rör utan att säkra mot kringliggande element?

Det går att ta upp hål, men du ska inte ta upp så mycket att du måste klippa mer än ett armeringsjärn per element.
Lättast är med borrhammaren och en mall, tex en plywoodskiva med ett sågat 130mm hål som du borrar efter och sen knackar ut med hammare och huggmejsel.
Du bör inte ta upp rännor i lättbetongen, det kan försvaga för mycket.

Hur mycket mycket av ovanvåningen bär detta bjälklag upp? Finns det en hjärtvägg i mitten som tar last?
Det kan avgöra vad man vågar göra.

Aha, så vi bör kunna dra upp avloppsrören underifrån även utanför elementskarvarna.
Att även ta upp en ränna i golvet på övervåningen för att tex ansluta 75 mm rör från golvbrunn och WC är däremot inte att rekommendera?
Detta får vi istället ordna underifrån?

Ja, det finns en hjärtvägg (delvis en balk), som är asymmetriskt placerad.
Huset är 7m brett, hjärtväggen löper i husets längdriktning ungefär 2.5m in från ena långsidan.
Bjälklagselementen löper vinkelrätt mot hjärtväggen.
Det är alltså ett spann på 2.5m, sedan ett spann på 4.5m.
Det nya badrummet har vi tänkt oss över det kortare spannet.

Jag kan lägga upp en planskiss om det är otydligt hur jag menar.

Hur högt har ni till färdigt golv sen? Bör val vara 100mm iaf om ni ska få plats med golvbrunnen.
Då klarar ni 75mm rör till dusch och 50mm till handfat om ni gjuter in det i kakan.

Ni får räkna lite på elementen med, armeringen brukar vara i 3 el 4 rader i. Så tex 1/4 in kommer första, och 2/4 anndra tex, då kan ni tajma 110mm till toan vid ett mellanutrymme så behöver ni inte kapa armering.

Är det ett måste att lägga golvbrunnen ovanpå befintligt golv och höja golvet med 10cm?
Vi har nämligen bara 240 i takhöjd så det vore väldigt synd att tappa så mycket.

För golvbrunnen är det ett bättre alternativ - om det är möjligt - att dra röret från ovanvåningen rakt ner i källaren än att höja golvet (det passar rätt bra med innerväggarna på bottenvåningen).

Har du något tips på hur man lokaliserar armeringen i elementen?

Oj, har ni golvet direkt på lättbetongen?
Hur tjocka är dom elementen?

När jag tidigare sett lättbetong i hus så har övriga golv varet ett isolerat, uppreglat golv med en höjd på runt 90-120mm, ofta med råspåntluckor. Sen har man lagt sin golvyta på detta.
Om man då gör ett badrum så har man tex 120mm att lägga rör, gjuta och en flytspackla på.

Nu är jag ju inte byggare eller konstruktör, och har sett kanske 2-3 golvkonstruktioner med lättbetong. Det finns säkert massor med sätt att använda dom elementen på.

Redigerat:
Det brukar bara vara att borra ett så stort hål så att golvbrunnen går ner. Jag tror det brukar vara 250mm.

Bjälklagselementen över bottenvåning är 200mm tjocka, och ja, golvet på ovanvåningen är lagt direkt på elementen.

Trådstarten var lite otydlig, vi vill både renovera befintligt badrum samt inreda ett nytt.
Funderingarna kring håltagning i bjälklaget gäller det nya.

I det befintliga badrummet har vi kommit fram till att genomföringar för avlopp är gjorda mellan elementen, antagligen för att man då är garanterad en bred armeringsfri zon?
Anslutningarna till stammen hänger sedan i taket på våningen under, med en "låda" runt för att dölja rören.

I befintlig gästtoalett har man däremot borrat i mitten på elementen, både för avlopp till WC och handfat.

För det nya badrummet hade vi hoppats slippa hänga rör i taket på bottenvåningen eftersom de då kommer hänga i vardagsrummet.

För att summera fattar jag det som att:
- Det ska inte vara något problem att ta enstaka mindre hål i elementen där vi behöver
- Vi kommer inte undan horisontella rör i taket på våningen under eftersom det inte är OK att fräsa ut rännor i elementen

Håller ni med?

Med min begränsade konstruktionserfarenhet håller jag med.
Tidigare byggnationsmetod talar också för det tyvvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.