Byggahus.se

Håltagning i betongvägg. Är detta verktyg lämpligt?

1. roland53
    Medlem Nivå 13
    Har behov av håltagning i betong, ganska många löpmeter. Tror mig om att kunna kapa ner det själv.
    Ett alternativ är att hyra in håltagningsfirma men priset är ju därefter också...

Detta verktyg rekommenderades av en uthyrningsfirma

Husqvarna K3000 cut n break

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    58195e4e.jpg

Är det någon som använt detta verktyg? Är det hyfsat smidigt att använda även om man inte är "proffs"?

Funderar dels på att hyra, men dygnskostnad + beställningstid + körning t o r + att jag behöver verktyget i många olika skede av ombyggnaden gör hyr-kalkylen hyfsat dyr.

Alla priser ink. moms

Funderar på köp. Finns hos Verktygsproffsen.se för ca 18.600 pix, + 2 st skivor som jag gissar kan gå på ca 2.500.
    Inbillar mig att kunna sälja den för ca halva priset när jobbet är gjort om ca 6 mån.

Finns det verkligen inga andra som säljer denna på nätet?. Kan inte få fram andra genom surfning :mad:

Kan kanske åka ner till Tyskland och handla om priset är fördelaktigt?
    Ebay och andra säljer ofta 120V maskiner så det är inte aktuellt.

Vad hade ni gjort köpt eller hyrt?

(Prisförslag från uthyrare hyra maskin 385:-/dag). Minimislitage per hyrtillfälle 615:- och därefter samma summa per nersliten mm. Lite oklart hur detta exakt räknas). tillkommer en försäkringsavgift.)

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag är alltid för att köpa, men 20lök för något rätt udda tycker jag är för mycket. Om du inte har ett väldigt speciellt och omfattande behov av just denna sågs specialfunktion skulle jag köra med en vanlig motorkap, husq har ju en eldriven variant också. Finns beggat i bra skick för 4-5k.

Vad ska du göra egentligen?

3. O
    Medlem Nivå 12
    Skillnaden är att du kan inte gå så djupt med en motorkap som du kan med denna maskinen. Denna tar 350-400 mm djup från en sida. Så det beror mycket på hur tjocka väggar man ska igenom för du måste ha gigantiska kapskivor för att klara samma med en motorkap.

Maskinen fungerar bra, såg så sent som för en vecka sen när man körde ett hål i ett betongelement. Kan dock inte svara på om det var exakt samma modell.

Men det man ska komma ihåg oavsett om man hyr eller köper är att skivorna är dyra och en ovan användare kan förstöra skivor väldigt fort.

Personligen hade jag tagit in ett par anbud först och haft en bra jämförelse. Men visst det är små smidiga maskiner men man ska inte underskatta kostnaden för skivorna i sammanhanget.

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Skall börja att omvandla ett "nedlagt" skyddsrum till mer användbara ytor.
    Vi vet inte hur armeringen ser ut men 3 dörrhål ska tas upp (900x2000) i en betongvägg ca 250 mm tjock
    2 st fönster 1350x1250 i en 385 mm vägg och rivning av en vägg 150 mm 2370xca 3500).
    + lite andra småkapningar.
    I.o.m att bitarna blir tunga så tillkommer en hel del kapningar utöver detta för att få det i hanterliga bitar. F.n okänt antal lpm.
    Fönstren skall kapas nära en befintlig vägg så detta verktyg verkar bra för detta.
    Man kan ju tänka sig att använda olika kapmaskiner för olika snitt men det, inbillar jag mig, blir inte särskilt billigt, varken i hyrpris eller logistiskt jmfrt att hålla sig till en o samma maskin.?:confused:

5. D
    Medlem · Nivå 7
    Skyddsrum... gissa om det kommer vara fullproppat med armering!!

• Laddar…
  6. O
    Medlem Nivå 12
    Då ska du nog titta lite på konstruktionsritningarna innan du startar för om det är ett skyddsrum av hyfsat modernt snitt är det nästan mer armering än betong i dessa väggar.

Jag tror faktiskt inte ens du kan använda denna typ av maskin för det du skall göra.. Den bygger ju på att du skär ett snitt med de två parallella skivorna i betongen och sen med ett brytjärn knäcker bort en del för att komma in och göra ett nytt snitt och på så sätt till slut komma igenom.

I den konstruktionen som du skall igenom så har du oändligt med armering i alla ledder dvs både vertikalt och horisontellt och om du kör ett snitt uppifrån och ner så kommer du att ha mycket vertikal armering som med stor sannolikhet kommer att hålla fast betongen så att den inte går att knäcka. Du har ju bara kört av de horisontellt liggande armeringsjärnen. För att knäcka så måste du då göra en massa nya snitt tvärs också längs hela den sträckan. Armeringen ligger tätt så det är stor risk att detta händer.

Då är det som MathiasS föreslog kanske bättre med en riktigt stor kap där man kan gå igenom hela tjockleken eller åtminstone göra det genom att köra från två håll.

Mest lite tankar..............

7. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, det där med konstruktionsritningar kan jag se i stjärnorna efter.
    Huset är byggt 1952 och inga som helst ritningar finns inte ens hos MSB som är myndigheten som ansvara för skyddsrum numera.
    Men enligt en konstruktör så fanns det även då en byggnadsstandard för skyddsrum men har inte fått klart för mig hur det ser ut... eller borde se ut.

Kuriosa är att jag gjorde en liknande operation för ett fönster i samma hus för 15 år sedan i yttervägg med samma dimension (385mm) men i annan del av huset. (inhyrd firma).
    Där fanns inte någon armering överhuvudtaget, så all armering gick kanske åt för skyddsrummet :wow:

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vad händer med klingorna när man kör i armering?

Kapa ett snitt och sedan bila kanske är klokare.....men jobbigt jobbigt....

9. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, enligt Husqvarna siten så finns det 2 typer av klingor.
    En hårdtyp som passar för tegel mm som avverkar sämre men håller längre och en mjukare typ för hård betong och armeringsjärn som avverkar bättre men håller sämre.Maskinen är vattenkyld och det är väl på den positiva sidan.
    Ja, det hörs ju dyrt när man tänker efter.... :(
    Har ännu ej tagit in pris från firmor, men gissar på minst 40.000+, ska dom sen komma i olika omgångar så är det väl etableringskostnader osv.

10. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag tog upp två dörrhål i betongvägg 220 mm tjock på 210x160 cm och jag körde med billiga 230 mm diamantklingor (150 kr typ på Clas Ohlson eller om det var Bauhaus) på en vinkelkap och sen bilade jag med en 7-8 kg maskin (kommer inte exakt ihåg)...
    Jag började med att borra 6 mm hål i hörn och sen längs en rak linje med ca. 30 cm mellanrum och körde skåror från båda sidor för att få raka kanter sen körde jag ca. 20 cm breda spår och bilade mellan.
    Tog väl ungefär en dag (eller så mycket jag orkade under en dag) att köra spåren och sen ytterligare två dagar för att bila båda hålen.

Det gick 3 klingor och fyra mejslar... Klingorna skar bra av armeringen som var 6-8 mm men gick bet på 12 mm som jag hittade, där fick jag bila runt och ta vanlig metall kapskiva.

• Laddar…
  11. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, det känns ju som om kostnaden för kapskivorna hamnar i mitt knä, oavsett om jag kör i "egen regi", hyr maskinen eller köper in tjänsten.
    Ingen kan ju i förväg säga hur mycket skivor som går åt och det är väl ungefär där som det är svårt att få ett fast pris från en håltagningsfirma... glider lätt över till löpande och sen är det svårt att säga nej tack när man är halvvägs in i jobbet :(

12. roland53
    Medlem Nivå 13
    Blod!!! Svett!!! Tårar???

13. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jodå, alla tre flera gånger om är jag rädd... Inklusive den värsta träningsvärk jag upplevt och darrande händer i en vecka efteråt... Men ack så härligt när det var klart! :)

14. roland53
    Medlem Nivå 13
    Du har ju vanan och erfarenheten nu, välkommen till den kommande våren i Skåne. Jag har en arbetsuppgift åt dig....:cool:

• Laddar…
  15. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Tack snälla för inbjudan men jag tror jag redan är uppbokad den tiden... ;)