Byggahus.se

Håltagning för vindstrapp samt bygga förråd på vinden

1. F
    Medlem · Halland · 578 inlägg

fb35523

Medlem
    Jag har en villa i tegel, stomme i lättbetong och med platsgjutna mellanbjälklag mellan bottenvåning och vind (och källare). Taket är en träkonstruktion med råspont och eternit utanpå på som man sedan klätt med plåt. Vi vill nu ta upp hål för en vindstrappa (lucka i taket) och göra i ordning vissa ytor på vinden för att kunna förvara saker där. Att bara lägga lite spontat virke som golv fungerar helt OK, bättre yta än så behövs inte. Jag vill i samband med detta byta isoleringsmaterial från nuvarande till något som är lite mindre eldfängt än träspån... Idag är det så här på golvet på vinden: bjälklag i gjuten betong, därefter träspån (~10-15 cm), ovanpå det plastduk och sedan tilläggsisoleringen man lagt på i efterhand (gissar jag) som består av stenullsmattor (5 cm i nuvarande skick). Jag kan tänka mig att isolera mer, men det får inte resultera i fuktproblem på vinden. En professor i byggteknik varnade mig för att bara isolera mer utan att titta på helheten eftersom det kan ge fukt på innertaket i trä vid vissa väderlekar om man inte gör allt rätt.

Jag vill behålla takhöjden i mittgången så där kan jag offra lite isolering och ta lite bra cellplast som kanske säljs billigt just nu... På sidorna där man normalt sett inte går (och därför kan offra lite takhöjd) tänker jag mig att isolera lite bättre än nu, kanske undantaget allra ytterst där det är svårt att komma åt. Jag tänker inte isolera om hela vinden, men mittgången blir omgjord i sin helhet och sedan kanske 1/3 av husets längd (d.v.s. ~5 meter) på varje sida.

Vid förvaringsytan tänker jag mig att bygga så här:

Trägolv, hyvlat spontat virke (billiga alternativ?)
    Mineralull 12 cm för att stämma med ny 120 mm regel (behövs mer?)
    Plastduk (ångspärr/tätskikt)
    Betongplatta

Jag behöver ju också regla upp eftersom det bara finns en enda längsgående regel på vinden (jag trodde att det skulle finnas reglar längs varje takstol, men icke) så jag kan där bestämma höjden på isoleringen.

Hur gör jag med isolering och tätskikt på ytorna där jag lägger golv? En yttervägg ska ju normalt sett ha tätskikt mot insidan av huset och sedan isolering utåt. Här kan jag som bäst lägga tätskikt (Plastduk) mellan betongen och mineralullen (som jag gissar är bästa val). Släpper betongen igenom några större mängder fukt så det är lönt att dra på plastduk? Blir det "fel" om jag tar plastduk mellan betong och mineralull?

Vi har ingen vindstrapp idag men har tänkt låta en firma kapa upp för en sådan med mått 700x1400 eller 860x1300 mm:

https://www.stegfabriken.se/p/fakro-lwf-bd45-lofttrappe/?tax_display=2?tax_display=2

Hallen som hålet ska tas upp i är 470 x 290 cm och hålet tas upp längsgående i rummet med en kortsida nära en kortsida på rummet. Kortsidan på det rummet är en bärande vägg i gjuten betong (17 cm tjock) och alltså inte lättbetong som övriga inner- och ytterväggar. Inte kan det väl bli några problem med hållfastheten även om vi tar upp ett hål av den storleken i betongplattan? Det finns gott om armering och plattan är som sagt från 1962 så den bör ju vara av god kvalitet. Den är ganska tuff att borra i i alla fall (om än inte den värsta jag gett mig på).

Ok, det blev ett långt inlägg med massor av frågor, men det är ju två saker som är viktiga här, fuktproblem till följd av omisoleringen och hållfasthet för bjälklaget vid vindstrappans hål.

Någon som orkar läsa och kommentera?

/Fredrik

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 724 inlägg

justusandersson

Medlem
    Har du ingen sektionsritning på huset som du kan lägga upp? Det blir lite svårt annars.

Träspånen är antingen sågspån eller kutterspån. Oavsett vilket är de ganska bra material om man har plats för dem. Jag tycker inte det är helt lyckat att det finns en plastfolie mellan spånen och den nyare isoleringen. Huvudregeln är, om man överhuvudtaget behöver den, att lägga plasten så nära den varma sidan som det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.