Vi planerar att renovera ett sovrum och flytta sovrumsdörren. Väggen den ska flyttas till är en bärande tegelvägg.

Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stort / litet ingrepp det här är och skulle uppskatta en skiss på åtgärder som kan behöva genomföras.

Jag bifogar konstruktionsritningarna och har lagt en penna på bilderna dit jag vill flytta sovrumsdörren framöver.

Snabb sammanställning:
- Bjälklag: "Plastgjutet betongbjälklag H = 160 mm, Betong II Std K250T, Armering ks 40, täckande betongskikt = i balkar 30 mm, i övrig 15 mm"
- Bärande tegelvägg: "Vid gillestuga 1/2-steg (120 mm) tegel. I övrig reglar 45x145 c 300 med dubbelstolpar enl. plan."

Det finns en dörr redan vid "Gästrummet" genom den bärande tegelväggen. Jag hittar däremot ingen information om extra avbärande regel eller dyl. ovanför dörrkarm på ritningar.

Situationsplan / skiss över rummen:
Konstruktionsritning av husplan med penna som visar plats för framtida sovrumsdörr på en bärande tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning - övergripande:
Konstruktionsritning för sovrumsrenovering med detaljer om bärande tegelvägg och bjälklag, penna markerar framtida dörrläge.
Skapa konto

Detaljritning vid bärande tegelväggen:
Konstruktionsritning som visar mått och detaljer för en bärande tegelvägg med en penna som pekar på platsen där en dörr ska flyttas.
Skapa konto

Textmassa på konstruktionsritningen angående bärande innerväggar:

Konstruktionsritning visar specifikationer för en bärande innervägg i tegel vid gillestuga och detaljer kring regler och förstärkning.
Skapa konto

Textmassa på konstruktionsritningen angående bjälklaget:
Närbild av konstruktionsritning som beskriver bjälklag i betong samt bärande ytterväggar med detaljer om dimensioner och armering.
Skapa konto

Tackar på förhand!

• Konstruktionsritning för renovering av sovrum, med specifika mått och detaljer för bärande tegelvägg och bjälklag. En penna markerar ny dörrplacering.
    Skapa konto
Är det inte som vanligt, tegel kan inte bära över öppningar så du får installera en armerad betongbalk eller stålbalk före du tar upp dörrhålet?

Det senare tycks alltid bara konstruktörs lösning när de ska ta upp öppningar tegelväggar i BRFens gamla hus.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
BirgitS
WestbergA WestbergA skrev:
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stort / litet ingrepp det här är och skulle uppskatta en skiss på åtgärder som kan behöva genomföras.
En åtgärd brukar vara att skicka in en bygganmälan till kommunen och för att i den visa hur man har kommit fram till hur avväxlingen ska göras kan man behöva ett utlåtande från en byggkonstruktör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.