Vi planerar att renovera ett sovrum och flytta sovrumsdörren. Väggen den ska flyttas till är en bärande tegelvägg.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stort / litet ingrepp det här är och skulle uppskatta en skiss på åtgärder som kan behöva genomföras.
Jag bifogar konstruktionsritningarna och har lagt en penna på bilderna dit jag vill flytta sovrumsdörren framöver.
Snabb sammanställning:
- Bjälklag: "Plastgjutet betongbjälklag H = 160 mm, Betong II Std K250T, Armering ks 40, täckande betongskikt = i balkar 30 mm, i övrig 15 mm"
- Bärande tegelvägg: "Vid gillestuga 1/2-steg (120 mm) tegel. I övrig reglar 45x145 c 300 med dubbelstolpar enl. plan."
Det finns en dörr redan vid "Gästrummet" genom den bärande tegelväggen. Jag hittar däremot ingen information om extra avbärande regel eller dyl. ovanför dörrkarm på ritningar.
Situationsplan / skiss över rummen:
Konstruktionsritning - övergripande:
Detaljritning vid bärande tegelväggen:
Textmassa på konstruktionsritningen angående bärande innerväggar:
Textmassa på konstruktionsritningen angående bjälklaget:
Tackar på förhand!
Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stort / litet ingrepp det här är och skulle uppskatta en skiss på åtgärder som kan behöva genomföras.
Jag bifogar konstruktionsritningarna och har lagt en penna på bilderna dit jag vill flytta sovrumsdörren framöver.
Snabb sammanställning:
- Bjälklag: "Plastgjutet betongbjälklag H = 160 mm, Betong II Std K250T, Armering ks 40, täckande betongskikt = i balkar 30 mm, i övrig 15 mm"
- Bärande tegelvägg: "Vid gillestuga 1/2-steg (120 mm) tegel. I övrig reglar 45x145 c 300 med dubbelstolpar enl. plan."
Det finns en dörr redan vid "Gästrummet" genom den bärande tegelväggen. Jag hittar däremot ingen information om extra avbärande regel eller dyl. ovanför dörrkarm på ritningar.
Situationsplan / skiss över rummen:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritning - övergripande:

Logga in
Skapa konto
Detaljritning vid bärande tegelväggen:

Logga in
Skapa konto
Textmassa på konstruktionsritningen angående bärande innerväggar:

Logga in
Skapa konto
Textmassa på konstruktionsritningen angående bjälklaget:

Logga in
Skapa konto
Tackar på förhand!
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 877 inlägg
Är det inte som vanligt, tegel kan inte bära över öppningar så du får installera en armerad betongbalk eller stålbalk före du tar upp dörrhålet?
Det senare tycks alltid bara konstruktörs lösning när de ska ta upp öppningar tegelväggar i BRFens gamla hus.
Det senare tycks alltid bara konstruktörs lösning när de ska ta upp öppningar tegelväggar i BRFens gamla hus.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 392 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 392 inlägg
En åtgärd brukar vara att skicka in en bygganmälan till kommunen och för att i den visa hur man har kommit fram till hur avväxlingen ska göras kan man behöva ett utlåtande från en byggkonstruktör.WestbergA skrev:
Klicka här för att svara