Som jag förstått det är hållfasthetskraven på golv i bostad 200 kg nyttolast/kvm. I vårt fall (radhus från 1981) är mellanbjälklaget uppbyggt av 220x45-balkar med cc60 och med spännvidden på cirka 6,5 meter. När jag nu undersökte vinden inför en eventuell golvläggning i förrådssyfte blev jag lite besviken när jag såg att bjälklaget där utgörs av 140x45-balkar med cc120 (också spännvidd 6,5 m). Utöver detta vilar takkonstruktionen (som utgörs av fackverk med samma cc) på varje sådan bjälke. Höjden från bjälklaget till nock är ca 170 cm.
Min önskan var att dels byta ut underlaget under takpannorna (just nu någon form av halvstyv plastmatta) mot råspont samt isolera (vilket kommer belasta bjälkarna mer iom att taket vilar på dem) samt lägga golvspån alternativt plankgolv. För att lägga golvet måste jag bygga en 120 mm upphöjning på befintliga bjälkar för att golvet inte ska trycka ihop isoleringen.
Är läget helt hopplöst eller är det bara att köra på? Alternativt, finns det någon relativt enkel och inte för dyr åtgärd man kan ta sig an?