9 157 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Hållfasthetklasser för gängstänger?
Sida 1 av 2
Jag behöver ett antal gängstänger på 10mm för att fästa upp en bärlina och dessa ska allra helst vara rostfria.
Men jag förstår inte hållfasthetsklasserna. Antar att typ Jula och Byggmax har det billigaste och sämsta..? Vad ska jag leta efter om jag vill ha lite bättre gängstänger?
Men jag förstår inte hållfasthetsklasserna. Antar att typ Jula och Byggmax har det billigaste och sämsta..? Vad ska jag leta efter om jag vill ha lite bättre gängstänger?
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Den här tror jag duger...
https://www.tools.se/produkterSe/fa...tang/Gangstang-HGS-12.9-ANS-OBH-2299829-sv-se
https://www.tools.se/produkterSe/fa...tang/Gangstang-HGS-12.9-ANS-OBH-2299829-sv-se
Nä, obehandlad är uteslutet. Bärlinan är inte tryckimpregnerad, men jag har behandlat den själv. Dessutom kommer den att vara i ett väldigt skyddat läge.E erkka skrev:
Räknar med 10mm för gängstången.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Allt stål som säljs, inklusive av JULA och Byggmax, tillhör ju en viss stålkvalitet med bl.a. bestämda hållfasthetsegenskaper. Du måste utgå från dina behov och sedan se hur många stänger och av vilken dimension och kvalitet som behövs. Jag har lite svårt att föreställa mig hur du ska fästa upp en bärlina med gängstänger? En bärlina, oavsett om den är i stål eller trä, bör ha upplag som kan ta hand om de vertikala lasterna.
Tänkte borra hål i cementväggen och fästa gängstängerna med ankarmassa. Har borrat ett antal hål i bärlinan och gängstängerna går genom denna och fästs fast med muttrar.J justusandersson skrev:Allt stål som säljs, inklusive av JULA och Byggmax, tillhör ju en viss stålkvalitet med bl.a. bestämda hållfasthetsegenskaper. Du måste utgå från dina behov och sedan se hur många stänger och av vilken dimension och kvalitet som behövs. Jag har lite svårt att föreställa mig hur du ska fästa upp en bärlina med gängstänger? En bärlina, oavsett om den är i stål eller trä, bör ha upplag som kan ta hand om de vertikala lasterna.
Takbalkarna kommer att fästas i denna bärlina och även i väggen där bärlinan sitter
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då förstår jag hur du tänker. Jag är dock inte övertygad om att din konstruktion är optimal. Har du någon uppfattning om hur stor last per meter som bärlinan ska ta? Har du någon bild eller ritning?
Ligger bärlinan utmed cementväggen så kommer det att hålla , då trycket kommer uppifrån , ska det hända något ska stängernaM Mogg skrev:
skyvas av ( klippas av bärlinan jäms med väggen ) , och det kan bara hända med åtskilliga tons tryck uppifrån , hur långt har du mellan stängerna
Göm inte stora brickor mot bärlinan , trät sjunker av muttertrycket och det blir glapp
Jag skulle välja 12mm från bauhaus. Billigare än m10 dessutom.
https://www.bauhaus.se/gangstang-profi-depot-rostfri-m12x1000mm.html
https://www.bauhaus.se/gangstang-profi-depot-rostfri-m12x1000mm.html
Bärlinan ligger mot betongväggen. Det är cementhålsten i väggen, men har knackat upp hål som jag fyllt med betong. Bärlinan är 5.1meter och har 11-12 fästen för gängstänger.R rävlyan skrev:Ligger bärlinan utmed cementväggen så kommer det att hålla , då trycket kommer uppifrån , ska det hända något ska stängerna
skyvas av ( klippas av bärlinan jäms med väggen ) , och det kan bara hända med åtskilliga tons tryck uppifrån , hur långt har du mellan stängerna
Göm inte stora brickor mot bärlinan , trät sjunker av muttertrycket och det blir glapp
På bärlinan vilar 9 stycken 45x220 på ca 5.1 meter sammanlagt (med uthänget). Spännvidden är 4.3 meter och taket har en lutning på 17grader.
Vet inte hur jag räknar ut belastningen som bärlinan och gängstängerna ska tåla
Redigerat:
Det är skjuvspänningen som avgör vilken dimension och antal på gängstängerna.M Mogg skrev:Bärlinan ligger mot betongväggen. Det är cementhålsten i väggen, men har knackat upp hål som jag fyllt med betong. Bärlinan är 5.1meter och har 11-12 fästen för gängstänger.
På bärlinan vilar 9 stycken 45x220 på ca 5.1 meter sammanlagt (med uthänget). Spännvidden är 4.3 meter och taket har en lutning på 17grader.
Vet inte hur jag räknar ut belastningen som bärlinan och gängstängerna ska tåla
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skjuvspänning
F kan du räkna ut enkelt (egenvikt + snövvikt enl snözon). ”Tau” är en konstant beroende på vilket stål du väljer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det betyder att varje takbjälke representerar en last på knappt 8 kN (ca 800 kg) om det inte kan uppstå någon snöficka längst in, då kan det bli fråga om mer. Ligger huset på Billingen eller längre norrut i Skaraborg kan du räkna med 20% högre värden.M Mogg skrev:
Det är maximala tvärkraften som bestämmer vad gängstången klarar (plus naturligtvis infästningen). Jag tror att 10 mm är i klenaste laget. Åtminstone 12 mm, men kanske ännu hellre 16 mm. Jag hittade en länk som gäller expanderskruv en som ändå beskriver problemet rätt bra.
http://nfgab.se/sv/fastelement/17_stalbyggnation/SB12_expandrar/1889_pinnskruvexpander-eta/
Sätt infästningarna rakt under respektive takbjälke så ffår du inget moment i bärlinan.
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Ajdå.. Såsom jag gjort nu kommer inte infästningarna under respektive bjälke..!!J justusandersson skrev:Det betyder att varje takbjälke representerar en last på knappt 8 kN (ca 800 kg) om det inte kan uppstå någon snöficka längst in, då kan det bli fråga om mer. Ligger huset på Billingen eller längre norrut i Skaraborg kan du räkna med 20% högre värden.
Det är maximala tvärkraften som bestämmer vad gängstången klarar (plus naturligtvis infästningen). Jag tror att 10 mm är i klenaste laget. Åtminstone 12 mm, men kanske ännu hellre 16 mm. Jag hittade en länk som gäller expanderskruv en som ändå beskriver problemet rätt bra.
[länk]
Sätt infästningarna rakt under respektive takbjälke så ffår du inget moment i bärlinan.