Jag behöver ett antal gängstänger på 10mm för att fästa upp en bärlina och dessa ska allra helst vara rostfria.

Men jag förstår inte hållfasthetsklasserna. Antar att typ Jula och Byggmax har det billigaste och sämsta..? Vad ska jag leta efter om jag vill ha lite bättre gängstänger?

Tror faktiskt inte det är någon större skillnad på de rostfria stängerna, så länge som du som man bör överdimensionerar lite, så kommer det hålla bra.
Var har du tänkt för dimensioner?

• Gilla
Uppländare
  • Laddar…
E
Chaly Chaly skrev:
Den här tror jag duger...

[länk]
Skämtar du? Obehandlad?

Nä ska du ha till bärlina av tryckt virke så ska det vara rostfritt.
Vfz duger ej heller, den kommer att börja rosta eftersom du troligtvis behöver kapa gängstången.

Själv köpte jag från Bauhaus. Kändes som bra kvalitet

E erkka skrev:
Skämtar du? Obehandlad?

Nä ska du ha till bärlina av tryckt virke så ska det vara rostfritt.
Vfz duger ej heller, den kommer att börja rosta eftersom du troligtvis behöver kapa gängstången.

Själv köpte jag från Bauhaus. Kändes som bra kvalitet
Nä, obehandlad är uteslutet. Bärlinan är inte tryckimpregnerad, men jag har behandlat den själv. Dessutom kommer den att vara i ett väldigt skyddat läge.

Räknar med 10mm för gängstången.

Allt stål som säljs, inklusive av JULA och Byggmax, tillhör ju en viss stålkvalitet med bl.a. bestämda hållfasthetsegenskaper. Du måste utgå från dina behov och sedan se hur många stänger och av vilken dimension och kvalitet som behövs. Jag har lite svårt att föreställa mig hur du ska fästa upp en bärlina med gängstänger? En bärlina, oavsett om den är i stål eller trä, bör ha upplag som kan ta hand om de vertikala lasterna.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Allt stål som säljs, inklusive av JULA och Byggmax, tillhör ju en viss stålkvalitet med bl.a. bestämda hållfasthetsegenskaper. Du måste utgå från dina behov och sedan se hur många stänger och av vilken dimension och kvalitet som behövs. Jag har lite svårt att föreställa mig hur du ska fästa upp en bärlina med gängstänger? En bärlina, oavsett om den är i stål eller trä, bör ha upplag som kan ta hand om de vertikala lasterna.
Tänkte borra hål i cementväggen och fästa gängstängerna med ankarmassa. Har borrat ett antal hål i bärlinan och gängstängerna går genom denna och fästs fast med muttrar.

Takbalkarna kommer att fästas i denna bärlina och även i väggen där bärlinan sitter

Då förstår jag hur du tänker. Jag är dock inte övertygad om att din konstruktion är optimal. Har du någon uppfattning om hur stor last per meter som bärlinan ska ta? Har du någon bild eller ritning?

R
M Mogg skrev:
Tänkte borra hål i cementväggen och fästa gängstängerna med ankarmassa.
Ligger bärlinan utmed cementväggen så kommer det att hålla , då trycket kommer uppifrån , ska det hända något ska stängerna
skyvas av ( klippas av bärlinan jäms med väggen ) , och det kan bara hända med åtskilliga tons tryck uppifrån , hur långt har du mellan stängerna
Göm inte stora brickor mot bärlinan , trät sjunker av muttertrycket och det blir glapp

HGS FZV 8.8 skulle jag välja.
Inte lätt att hitta högre hållfasthet och ytbehandling är lämplig för den typen av byggnation.

R rävlyan skrev:
Ligger bärlinan utmed cementväggen så kommer det att hålla , då trycket kommer uppifrån , ska det hända något ska stängerna
skyvas av ( klippas av bärlinan jäms med väggen ) , och det kan bara hända med åtskilliga tons tryck uppifrån , hur långt har du mellan stängerna
Göm inte stora brickor mot bärlinan , trät sjunker av muttertrycket och det blir glapp
Bärlinan ligger mot betongväggen. Det är cementhålsten i väggen, men har knackat upp hål som jag fyllt med betong. Bärlinan är 5.1meter och har 11-12 fästen för gängstänger.

På bärlinan vilar 9 stycken 45x220 på ca 5.1 meter sammanlagt (med uthänget). Spännvidden är 4.3 meter och taket har en lutning på 17grader.

Vet inte hur jag räknar ut belastningen som bärlinan och gängstängerna ska tåla

Redigerat:
E
M Mogg skrev:
Bärlinan ligger mot betongväggen. Det är cementhålsten i väggen, men har knackat upp hål som jag fyllt med betong. Bärlinan är 5.1meter och har 11-12 fästen för gängstänger.

På bärlinan vilar 9 stycken 45x220 på ca 5.1 meter sammanlagt (med uthänget). Spännvidden är 4.3 meter och taket har en lutning på 17grader.

Vet inte hur jag räknar ut belastningen som bärlinan och gängstängerna ska tåla
Det är skjuvspänningen som avgör vilken dimension och antal på gängstängerna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skjuvspänning

F kan du räkna ut enkelt (egenvikt + snövvikt enl snözon). ”Tau” är en konstant beroende på vilket stål du väljer.

M Mogg skrev:
Det betyder att varje takbjälke representerar en last på knappt 8 kN (ca 800 kg) om det inte kan uppstå någon snöficka längst in, då kan det bli fråga om mer. Ligger huset på Billingen eller längre norrut i Skaraborg kan du räkna med 20% högre värden.
Det är maximala tvärkraften som bestämmer vad gängstången klarar (plus naturligtvis infästningen). Jag tror att 10 mm är i klenaste laget. Åtminstone 12 mm, men kanske ännu hellre 16 mm. Jag hittade en länk som gäller expanderskruv en som ändå beskriver problemet rätt bra.
http://nfgab.se/sv/fastelement/17_stalbyggnation/SB12_expandrar/1889_pinnskruvexpander-eta/
Sätt infästningarna rakt under respektive takbjälke så ffår du inget moment i bärlinan.

J justusandersson skrev:
Det betyder att varje takbjälke representerar en last på knappt 8 kN (ca 800 kg) om det inte kan uppstå någon snöficka längst in, då kan det bli fråga om mer. Ligger huset på Billingen eller längre norrut i Skaraborg kan du räkna med 20% högre värden.
Det är maximala tvärkraften som bestämmer vad gängstången klarar (plus naturligtvis infästningen). Jag tror att 10 mm är i klenaste laget. Åtminstone 12 mm, men kanske ännu hellre 16 mm. Jag hittade en länk som gäller expanderskruv en som ändå beskriver problemet rätt bra.
[länk]
Sätt infästningarna rakt under respektive takbjälke så ffår du inget moment i bärlinan.
Ajdå.. Såsom jag gjort nu kommer inte infästningarna under respektive bjälke..!! :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.