Ämnesraden är om möjligt fel så jag skall försöka förklara ”problemet” jag står inför.
Min tanke är att bygga ett pallställ/hyllkonstruktion där jag kan stapla Häckar innehållande sten, vikt ca 600kg/kvm
Häckarna som skall förvaras i pallstället har måtten l1200*b920*h720 och i mitt fall blir det 2 sektioner på höjden som får plats.
Jag har kikat på Svenskt Trä och försökt förstå mattematiken bakom att beräkna hållfastheten på träreglar/limträbalkar men förstår uppriktigt inte tillräckligt mycket.
Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att diskutera fram en vettig lösning gällande dimension på virket?
Min tanke är att bygga ett pallställ/hyllkonstruktion där jag kan stapla Häckar innehållande sten, vikt ca 600kg/kvm
Häckarna som skall förvaras i pallstället har måtten l1200*b920*h720 och i mitt fall blir det 2 sektioner på höjden som får plats.
Jag har kikat på Svenskt Trä och försökt förstå mattematiken bakom att beräkna hållfastheten på träreglar/limträbalkar men förstår uppriktigt inte tillräckligt mycket.
Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att diskutera fram en vettig lösning gällande dimension på virket?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Betongfylla fyrkantsrör för ökad hållfasthet?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hållfasthet lättbetong ovanför dörr
Byggmaterial & Byggteknik -
Hållfasthet för 45x45 regler i tak
Byggmaterial & Byggteknik -
Hållfasthetsberäkning för tillbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad