Ämnesraden är om möjligt fel så jag skall försöka förklara ”problemet” jag står inför.

Min tanke är att bygga ett pallställ/hyllkonstruktion där jag kan stapla Häckar innehållande sten, vikt ca 600kg/kvm
Häckarna som skall förvaras i pallstället har måtten l1200*b920*h720 och i mitt fall blir det 2 sektioner på höjden som får plats.

Jag har kikat på Svenskt Trä och försökt förstå mattematiken bakom att beräkna hållfastheten på träreglar/limträbalkar men förstår uppriktigt inte tillräckligt mycket.

Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att diskutera fram en vettig lösning gällande dimension på virket?

• Skiss av hyllkonstruktion för stapling av häckar med dimensionerna l1200*b920*h720mm i två sektioner på höjden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog en rätt klumpig konstruktion i trä - är det inte bättre att leta upp några beggade lagerhyllor på någon auktion? Tycker man ser rätt mycket sådant på klaravik etc.

MathiasS MathiasS skrev:
Det blir nog en rätt klumpig konstruktion i trä - är det inte bättre att leta upp några beggade lagerhyllor på någon auktion? Tycker man ser rätt mycket sådant på klaravik etc.
Det kan mycket väl vara så och att önskan om självbygge är olämpligt sett till konstruktionens omfattning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.