Hej forumet!

Vi håller på och beställa bänkskivor till vårt kök. Vi kommer att ha en liten "bardisk" som avgränsar köket från matsalen. Här tänkte vi välja en stavlimmad ekskiva. Skivan ska ligga på ett köksskåp, och detta är ca 190cm x 60cm. Vi tänkte ha en skiva på 195cm x 90cm. Det är inte vår idé, utan detta är husleverantörens (Eksjöhus) standardförslag på kök. Men vi tycker det ser trevligt ut, och tänkte fortsätta på det. Vi har dock bytt laminatskiva mot stavlimmad ek.

Nu till min fråga:
Jag gissar att bänkskivan är limmad med stavarna parallella med skivans långsidor. Detta borde göra att den blir svagare i belastning som bryter skivan längs med stavarna. I vårt fall kommer ju alltså överhänget att belastas i denna olyckliga riktning om man t.ex sätter sig på det eller ställer av stora mängder disk på den.

Behöver jag ens oroa mig över detta? Vår skiva ska vara 3 cm tjock. Jag misstänker att en stavlimmad skiva tål rätt mycket i alla riktningar, men tänkte ändå jag skulle fråga er på forumet om ni ser något problem.

En laminatskiva har väl en spånskiva i mitten, och en 3cm tjock spånskiva med 30 cm överhäng blir ju hur stark som helst. Men hur mycket svagare blir en stavlimmad skiva?

Åsa Lund
Sätt konsoler på undersidan av skivan, mot skåpen, så minimeras risken

S
Du behöver inte oroa dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.