Hej,

jag har prylar som tillsammans väger 40 kg som ska ligga på 2 hyllplan Elfa sparringhylla skruvad i lättbetongvägg med Essve 8x50mm lättbetongplugg (universalplugg?) och jag har 6x70mm skruv till dem.

Hyllplanen är 25 x 120 cm.

Hur många plugg behöver jag använda egentligen? I en betongvägg hade jag kanske inte behövt använda alla skruvhåll i sparringlisterna, men det kanske är bra med marginal?

mvh
Adam

Kan du få i längre plugg? Det är alltid bättre att få fästpunkten längre in i väggen.

Antingen speciella lättbetongplugg eller limmade standardplugg och som ovan sagt, lite längd på skruv o plugg. Då håller det för i princip vad som helst!

• Gilla
Olofn
  • Laddar…
Listerna är 60cm så de har 3 hål vardera, enligt Elfas anvisning gäller 30kg per skruv (låter mkt) så det skulle vara 180kg maxlast isf.

Svårt med längre skruv eftersom större skruv har större skallar och då passar de inte i skenans försänkning längre.

Skruven jag har är 70 mm över totalen, det är längre än Elfas katalogskruv. Tack för tipset om katalogen!

Har dom 3 hål så borra 3 hål så är du säker på att de sitter uppe.

Konsollerna klarar ofta mer än vad man tror, lasten fördelas över en större yta samt ju längre konsoll desto bättre hållfasthet och högre last. Satte upp ett gäng hyllor med konsoller i ett kontorsförråd där både jag och andra var lite osäkra om det skulle hålla, 3-4 år senare när hyllorna fyllts med tunga ritningspärmar och diverse faktaböcker så fick de byta hyllplanen då de hade börjat svikta men konsollerna satt fortfarande som berget.

När vi satte upp IKEAs motsvarighet (Algot) så gjorde vi en snabb uträkning på vridmoment och kom fram till att vår vägg skulle hålla >1000 kg (3 meters garderob). Skruv längst upp är viktigare än skruv längst ner. Det svåra är inte vikt nedåt (30 kg) utan vridmomentet du får som vill dra konsolen ut.

Sen har vi ju statik vs dynamik. Att slänga upp en tjock bok på hyllplanet jämfört med att försiktigt ställa den gör en ganska stor skillnad. Men sätt du alla 9 skruvar om så går och oroa dig inte, den håller för bra mycket mer än du tror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.