Hej alla!

Jag har ett radhus med innertak av OSB + nåt ganska mjukt material liknande puts. Ovanför låter det som att det sitter plåtreglar.
Jag ska skruva fast en projektor i taket och funderar på om det kommer hålla. Fästet har fyra skruvar i kvadrat med 10 cm mellanrum och projektorn väger med fästet 12 kg.

Taket sviktar om jag trycker på det med handen och jag har svårt att hitta reglarna.

Håller OSB-skivan att fästa den tyngden om jag inte skruvar fästet i reglarna?
Är rädd att taket kommer bågna och att "putsen" spricker.

Någon som har input på det här? Jag har ingen vidare erfarenhet av dessa material. :|

/Tacksam för alla svar

OSB häller men beror ju också på hur den i sin tur är moterad, sviktar den, hänger de troligen i för stort cc avstånd.
12 kg är inte mycket men ev puts kan ju spricka.
För att vara säker bet projektorn, du kan montera med expanerande skruvar. men ev sprickor det får framtiden utvisa.

Ok, men då kanske jag ska försöka med en regelsökare och kolla avstånd mellan reglarna.
Den kommer sitta ca 25 cm från bakvägg så där sitter ju skivan ordentligt fast. (förhoppningsvis) :)
Får väl chansa med sprickorna.

Tack för snabbt svar!

vikten skall inte vara ett problem, klarar inte taket av 12 kg eller 3 kg per skruv då skulle inte jag våga vistas i rummet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.