Hej !
Detta är ett lite udda problem, då min fru och min kinesiske svärfar byggt ett öppet redskapsförråd på 15 kvm med platt tak.
Jag har inte deltagit i projektet utom att jag tipsat sydkineserna att snöbelastningen blir upp till 2 st personbilar. (De bygger utan att rita, mäta eller räkna material, utan börjar bara bygga).
Förutom smådetaljer som att taklutningen blev 2.5°, så ser takreglarna krafigt underdimesionerade ut. Det är 3 meters 120mm reglar men samtliga är nedsågade precis i mitten till 50mm (korsvirkes-uttag för en onödig 90° balk som inte har någon funktion utan bara hänger där i taket utan markstöd). Reglarna har bara markstöd i ytterändarna.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Min fråga är kommer den att rasa i vinter ?
Min lastberäkning på en regel är hämtad från http://pl.fredrika.se/Konstruktion_Filer/Lektioner_TExxC/Carport/carporten.htm vilket ser korrekt ut, jag räknar dock i SI enheter:
p=2000; [N/m^2] Snölast Stockholm
b=0.045; [m] Reglarnas bredd
h=0.05; [m] Reglarnas höjd (i mitten vid det utsågade stället)
L=3;[m] Reglarnas längd
B=0.95; [m] Typavstånd mellan reglar (det varierar)
q=L*B*p; 5700 [N] Totala snövikten en regel belastas med jämt fördelat på regeln.
w=b*h^2/6; 0.000018750 [m^3] regelns böjmotstånd
m=q*L/8; 2137.5 [Nm] böjmomentet i regeln
s=m/w; 114000000 [N/m^2] Högsta spänningen mitt i regeln.
s=114 [N/mm^2]
"Enligt en tabellen så klarar vanligt Ö-virke (standardkvalitet) 6 N/mm2 om balken står på högkant och böjs. (Detta värde är tillåten spänning och ok att använda som maxspänning."
Redskapsförrådet är då underdimensionerat med 19 ggr.
Min veranda från 70-tal är underdimensionerad 3 ggr och då har jag utan att räknat oroat mig lite när det var 1 m snö.
Om ovanstående är rätt, och tillåten spänning är 6 N/mm2 vilket naturligtvis har säkerhetsmarginaler,
Då undrar jag vid vilket spänning kan man räkna med att regeln knäcks (nominell brottspänning) ?
En annan fråga: Vad skulle ni gjort åt problemet, några ideer ?
-
-
25 aug 2014 00:11 #2
Skruva dit spik/skruvplattor på undersidan av balkarna tvärs den onödiga balken. Ju längre desto bättre. Eller plattjärn.
-
25 aug 2014 00:26 #3
Den kommer tveklöst att knäckas där det bara är 5 cm material.
Det behöver jag inte ens försöka räkna på.
Alla andra sätt att staga upp måste bli både dyrare och krångligare.
Ja förutom möjligen att sätta ett par lodräta pelare under bjälken som ligger i urjackningen. -
-
25 aug 2014 08:43 #5
Hade nog varit mer oroad över att skjulet inte verkar vara vindstagat..stor risk att det blåser omkull före taket rasar ner. Ingen tvärstagning någonstans?
Skulle sätta något kryss för vindavstyvning, och sedan kompletterat med ett par stolpar under mittbalken.- Laddar…
-
25 aug 2014 10:09 #6
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
25 aug 2014 11:09 #7
Sen hade jag gått in och tagit en kopp kaffe och väntat på vintern.
...men då är jag en dryg jävel också, så det är nog inget gott råd.- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 972 inlägg 25 aug 2014 11:13
-
25 aug 2014 13:56 #9
Det finns ett problem med detta, att det kan rasa när någon är under taket för att hämta ved eller för att leka där.
Det är också politiskt inkorrekt samt lite svårt att inhänga bygget under vintern så att ingen verkligen kan gå in där. -
25 aug 2014 14:29 #10
-
25 aug 2014 14:42 #11
Vad händer med taket när höststormarna rasar i trädkronorna …
-
-
-
26 aug 2014 23:20 #14
Inte så smart att staga i levande träd, dom rör sig mer än vad man tror.
Du kan rädda situationen genom att sätta en stor och tydlig skylt med texten "Made in China" någonstans på förrådet!- Laddar…
-
27 aug 2014 16:32 #15
Ni verkar försöka lösa problemet hur det skall kunna rasa :sly: