1 230 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
hållfasthet lättbetongbjälklag?
Ska flytta till hus framåt vårkanten, nyss skrivit papper .
Men nu är det så att jag pysslar lite med akvarium och har för ett tillfället ett relativt stort kar
(720l) som ska flyttas med, huset har varmgrund med lättbetongbjälklag, frågan är om det pallar vikten från akvariet? Eller om jag måste förstärka nere i krypgrunden? Karet väger väl i runda slängar 8-900kg och står på en träställning med träreglar mot golvet (längsgående), det mäter 200*60cm, vikten delas alltså över 1,2kvm.
Det är kanske svårt att ge något exakt svar, men hur mycket brukar den typen av golv tåla i normala fall?
Jag funderar även på att skaffa lite större kar framöver, på runt 1200-1400l kanske, kommer då hamnar på runt 2kvm, vad säger ni om det?
Om det behöver förstärkas kan man väl bara sätta stöttor nere i grunden, eller?
Tacksam för alla funderingar!
Men nu är det så att jag pysslar lite med akvarium och har för ett tillfället ett relativt stort kar
(720l) som ska flyttas med, huset har varmgrund med lättbetongbjälklag, frågan är om det pallar vikten från akvariet? Eller om jag måste förstärka nere i krypgrunden? Karet väger väl i runda slängar 8-900kg och står på en träställning med träreglar mot golvet (längsgående), det mäter 200*60cm, vikten delas alltså över 1,2kvm.
Det är kanske svårt att ge något exakt svar, men hur mycket brukar den typen av golv tåla i normala fall?
Jag funderar även på att skaffa lite större kar framöver, på runt 1200-1400l kanske, kommer då hamnar på runt 2kvm, vad säger ni om det?
Om det behöver förstärkas kan man väl bara sätta stöttor nere i grunden, eller?
Tacksam för alla funderingar!
Normalt dimensionerar man bjälklag för 200 kg/m2 (eg 2kN/m2).
Nu kan man aldrig exakt veta hur just ditt bjälklag är tänkt.
Det bästa svaret får du nog om du tar kontakt med leverantören.
Nu kan man aldrig exakt veta hur just ditt bjälklag är tänkt.
Det bästa svaret får du nog om du tar kontakt med leverantören.
Liknande trådar
-
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hållfastheten på cellplast, flytande golv
Byggmaterial & Byggteknik -
Hållfasthet renoverings gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur dimensionerar jag A-takstol? Hållfasthet...
Tak & Vind -
Feedback på hållfasthet
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus