Byggahus.se

Hållfasthet betongbjälklag 50-tals villa?

1. 8
    Medlem Nivå 1
    Hej på er!
    Jag håller på att göra i ordning ett nytt badrum i ett hus som är byggt 1959. Ytan är ca 12,5kvm och undergolvet består av en ca 10cm tjock betongplatta med källare under. Badrummet är beläget i ena hörnet av huset och har inga bärande väggar direkt under sig. Huset i sig är en tegelvilla mestadels byggt i betong, hålbetong och blåbetong.
    Det nya golvet i badrummet ska bestå av ett ca 7cm tjockt lager EPS-cement, armeringsnät, golvvärme och flytspackel, ca 4-6cm tjockt. Totalt ca 1500kg + kakel, klinkers och fix.
    Jag har kommit så pass långt att jag lagt en första skorpa med ca 1-2cm flytspackel för att försluta EPS lagret.

Då jag tenderar att oroa mig i onödan och dessutom är saknar kunskap om hållfasthetsberäkningar fick jag plötsligt kalla fötter. Vad tål egentligen ett betongbjälklag i ett hus byggt på 50-talet? Jag vill tro att det tål en hel del, men har inte lyckats hitta några siffror.
    Är det någon i detta forumet som har kunskap och kompetens inom området som kanske kan få mig att känna mig lite lugnare igen?