Byggahus.se

Håller väggen för köksväggskåp? (Nybörjare)

1. L
    Medlem · 5 inlägg

Lina7

Medlem
    Hej!
    Vi håller på att renovera hemma och har flyttat köket till andra sidan av huset. Allt är klart med el och vatten men nu är jag inne på att ändra designen i köket lite. Tanken var att ha tomma väggar och enbart bänkskåp men det har kommit till min insikt nu att vi kommer behöva mer förvaring än så haha...

Eftersom det inte var ursprungliga planen att ha väggskåp har vi således inte förstärkt väggen något speciellt som jag nu vill ha väggskåpen på. Därför tänkte jag slänga ut frågan här om vad ni tror, håller väggen för väggskåp? Eller måste man riva ner allt för att förstärka den?

Vi bor i ett trähus från 40-talet och det är på en av husets yttervägg jag tänker sätta väggskåpen på. Väggens uppbyggnad är enligt följande (inifrån till ytterpanel)

1. Gipsskiva (13 mm)
    2. OSB-skiva (11 mm)
    3. Regel (minns ej mått)
    4. Liggande träpanel
    5. Regel
    6. Träpanel (tror jag, se bild)
    7. Isolering/vindpapp
    8. Yttervägg

Skickar med en bild från samma rum dock en annan vägg där man tydligare kan se väggens uppbyggnad. Dock har vi använt en tunnare gipsskiva på den väggen och heller inte lagt på en OSB-skiva med reglar under.

Skickar även med en bild från när vi satte upp OSB-skivor på väggen som väggskåpen avser att sitta på (där ser man dels den liggande panelen samt reglarna som OSB-skivan sitter på). Samt en skiss på hur köket kommer se ut.

Detta är mitt första inlägg här på Byggahus och detta är även första gången jag renoverar så ha gärna lite överseende om inlägget var rörigt eller saknar viktiga detaljer för att kunna ge ett svar haha!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201216_204653.jpg
    20201216_204612.jpg
    20201216_205021.jpg

2. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 470 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Det lär hålla så det räcker och blir över.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · 5 inlägg

Lina7

Medlem
    Härligt! Tack för så snabbt svar! :)

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 768 inlägg

MathiasS

Medlem
    Du kan belasta skåpet med flera hundra kg innan infästningen i väggen är en begränsning. Dvs skåpet havererar innan infästningen gör det.

använd 6mm skruv av lämplig längd.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · 5 inlägg

Lina7

Medlem
    Haha! Toppen, det känns lite tryggare efter era två svar att smälla upp väggskåpen :crysmile: Tack!! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.