Byggahus.se

Håller reglar för 600kg badkar

1. Novis78
    Medlem · 6 inlägg

Novis78

Medlem
    Skall sätta in ett stort akvarier i hus från 1997 på övervåning, vikt ca 650kg
    med 45x220 K24 balkar s=600
    På detta ligger idag massivabrädor i golvet 20mm furu.

Akvariet kommer med sin placering ligga över 2 reglar som är cirka 4500mm långa, drygt på mitten av dessa.
    akvariet är 1500x50bx70h och ligger längsmed reglarna med sina 1500mm, alltså med en m2 yta av 0,75m2

Kommer inte till att regla cc300 utan att bryta upp massiva golvet, kan annat sätt öka möjligheten?

Kan genom ställning fördela vikten på 4 till 6 punkter.

Skulle uppskatta hastande svar!

2. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 827 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Det är lite klent spontant, 4500 mm på 45x220 är redan det i överkant för vad man bygger med idag och då med limmad spånskiva, brädgolvet är sämre.

Men sen beror det också var i rummet det placeras, nära upplag är bättre än mitt på. Och det lär inte rasa, men svikten och nedböjningen lär bli mer än önskvärt.

3. Novis78
    Medlem · 6 inlägg

Novis78

Medlem

Tack för hastat svar.
    Ursäkta min okunskap men när du skriver nära upplag menar du då där den ligger mot vid yttervägg?
    Ingen limmad spånskiva bara massiva mot regel.
    Skickar med bild där det är tänkt stå. Finns en ickebärande vägg under som man ser på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210415_224608.jpg

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 827 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Om den ska stå vid trappöppningen så stagas golvet upp av den väggen och du har också en samverkan med dina takstolar som förbättrar situationen. Men hur mycket svikt du får av akvariet är nästan omöjligt att veta. Själv skulle jag sett till att akvariet hade ett riktigt stadigt stativ och testat.

• Laddar…
  5. Novis78
    Medlem · 6 inlägg

Novis78

Medlem
    Hej Auto
    Ja det kommer ligga på ett stativ av 45x220 reglar som en ram under med kotlingar 2 el 3st.
    Borde väl sprida tyngderna ytterligare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.