Srkiver ett nytt inlägg eftersom det förra dog ut... Har ett timmer hus med 2/3 på källare och 1/3 på krypgrund. Krypgrunden är nu utriven och ja har börjat gräva... Grävt i 4 dagar och läget är nu som bilden visar. En en ganska stor yta är utgrävd till ojämnt berg. Det outgrävda utrymmet består av sten/jord och tar evigheter att gräva ur...

skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågorna är många....

1. Avståndet från innergolv till berget är som lägst 20cm.. Antar att gjuten platta kommer bli lösningen eftersom en inspekterbar krypgrund är uteslutet??? Vill ju inte spränga bort 50-70cm berg.... Hur mycket behöver jag knäcka av berget för att gjuta platta??

2. Ska man gräva ut hela vägen ner till källargolv för att få en ok dränering av källaren? ÄR du dödens jobbigt att gräva .....

3. Det rinner in vatten på berget som samlas i fickor där jag grävt ur ... Ska detta lösas helt med utvändig dränering (som inte är gjord än?) Känns ju inte som man kan vara säker på att det blir helt fritt från inrinning... så hur löser man det i så falll....

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Om du gräver ut det outgrävda utrymmet och lägger dränering, så skulle du kanske kunna borra/bila/hacka rännor i breget från nedsänkningarna till dräneringen? Dvs så att inget vatten kan bli stående i fickor i berget, utan leds ner till dräneringen och vidare ut. Tänker mig makadamfyllda kanaler i berget under en gjuten platta. Om det skulle fungera?

Att hindra bergsvattnet att komma in under huset är förstås det bästa i teorin, men inte lika lätt i praktiken då berg ofta har sprickor o likn som gör det väldigt svårt att stoppa vattenflöden.

JAg har tänkt tanken oxå, man måste alltså gräva ut det utrymmet helt och hållet då... jäkla massa grävande för hand....Skulle man kunna leda in vattnet i källaren till en golvbrunn tro eller är det vansinne? Kommer bli svårt att få ut det på sidorna eftersom det är en utbyggnad med platta på mark på ena ena sidan om utrymmet (som ja iof kanske ska göra något åt eftersom det är gjort på 40 talet och saknar isolering...) åt andra hållet kommer en uppstenad uteplats mot innergården.

Sedan är ju frågan hur mycket plats som behövs ovan berg för att kunna konstruera en isolerad platta..

Sedan är ju frågan hur mycket plats som behövs ovan berg för att kunna konstruera en isolerad platta..
30 cm markisolering tycks vara vanligt vid nybyggnationer här på forumet. Det går naturligtvis att minska om det inte får plats överallt. 10 cm bör du nog inte underskrida.
Plattan kan kanske pressas ner till 8 cm tjocklek om den ligger innanför grundmurarna.
Iom att du har berg under så är kanske inte bärlagret så kritiskt, men det beror väl på hur långt ner det är till berget där det är som djupast. Dock bör du ha någon form av makadamlager för dränering/kapillärbrytning.

Ok, får cellplasten ligga direkt mot topparna på berget? Eller hur stort lager behöver det finnas där?

Kan jaglåta jord/sten ligga kvar i det ooutgrävda området och "bara" gräva ner mig under nuivånd för källargrunden som den gråa delen visar på bilden?

Hur vattnet ska leta sig därifrån och ut vet ja inte riktigt......

skiss3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, får cellplasten ligga direkt mot topparna på berget? Eller hur stort lager behöver det finnas där?
Markisoleringen får inte bli blöt, så ett tunt dräneringslager el ev kanske en platonmatta kan räcka?

Kan jag låta jord/sten ligga kvar i det outgrävda området och "bara" gräva ner mig under nuivånd för källargrunden som den gråa delen visar på bilden?
Då berget är klippstabilt (he, he, kunde inte låta bli ;)) så måste även resten av underlaget vara det, annars kan du få sprickor i plattan, och särskilt eftersom du inte kan göra plattan tjock och stark. Alltså bör du hitta ner till fast mark (=berget om det inte ligger allt för djupt). Provgräv/borra ett hål längs med väggen till källaren och se om du kan hitta hur djupt berget ligger. Ev kan du göra det på utsidan av huset om det är lättare och om "terrängen"/geologin kan misstänkas vara likvärdig där som i grunden.
Denna mix av grundförutsättningar kan också vara orsak till varför det ligger/låg ett trägolv. Det är kanske ett alternativ som kan vara värt att utforska också?

Hur är det i källaren, och särskilt då den väggen mot berget, är det några fuktproblem?
Om huset står i en sluttning så kanske den naturliga dräneringen räcker?

jag ser i nuläget inga fyuktproblem med väggen mot källaren, (däremot den andra källarväggen). Jag ändrar ju dock förutsättningarna så ja vill ju inte ta förgivet att det inte kommer in nått vatten där.

är inte helt med på det här med berg/icke berg under en platta. Om det inte är berg alls, vad är det som säger att allt sätter sig på samma sätt under hela plattan så det inte spricker?

Om man nu inte hittar berg vad behöver man då göra? finns det nån platttjocklek som "garanterar" att det håller? Om det lite överdrivet skulle vara ett stup på 10 meter i berget så skulle det ju vara kört att göra platta om det måste vara helt i berg eller helt utan.

dela upp plattan i olika delar tro? där skarven går där berget går och sätta typ 10mm cellplast emellan?

Tyvärr är jag inte så bevandrad i betongplattor/markförhållanden att jag kan säga så mycket mer konkret. Jag ser bara att det finns risker med en platta som man kanske inte kan armera och göra tillräckligt tjock/bärkraftig. Två olika marktyper under en platta innebär risker.

Det finns dock andra här på forumet som bör kunna mer om detta. Kanske ska du ställa en fråga specifikt om vad man ska tänka på, el hur man ska göra, vid olika markförhållanden under en blivande betongplatta, för att få lite bättre svar än vad jag kan ge. Vet annars inte varför de med betongplatteerfarenhet inte har responderat i denna tråd.

Ok tack för synpunkterna iaf, ska forska vidare

Denna mix av grundförutsättningar kan också vara orsak till varför det ligger/låg ett trägolv. Det är kanske ett alternativ som kan vara värt att utforska också?
vad menade du med detta förresten?. Ingen betong alls? Jag har inget emot att hitta en lösning utan att gjuta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.