Jag ska bygga garage, ca 7.2x10.8m, med loft dimensionerat för bostadslast.

På kravlistan finns bl.a. golvvärme samt förhöjd sockel (spolkant) av ett varv lättklinkerblock (leca) murat ovanpå kantelementen. För att minska värmeförluster vill jag isolera lecavarvet utvändigt och ner förbi skarven vid kantelement med 50mm cellplast (blått på bilden nedan)

Jag har skissat på hur jag skulle vilja ha det. Frågan är bara om kantelementen håller när stommen hamnar så långt ut? Lecan går ju längre in dock, men om det hjälper vet jag inte?

Övriga synpunkter?

Från utsida till insida:
Panel
Spikläkt 28x70
Sockelskiva/vindduk upptill
Korsreglat 45mm med isolering av cellplast nertill och mineralull upptill
195mm Leca
Stomme 45x120
Ångspärr
Korsreglat 45x45mm installationsskikt
OSB
Gips

• Sektion av garagevägg med markerade lager för isolering, leca, ångspärr, och yttre panel.
Varför inte köpa kantelement för garage med gjuten klack? Då kan du flytts in stommen så du inte har den till största delen på cellplasten

Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför inte köpa kantelement för garage med gjuten klack? Då kan du flytts in stommen så du inte har den till största delen på cellplasten
Även garagelementen har väl cellplast ytterst så jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir?

Redigerat:
Du kan flytta in väggen eftersom du inte har den extra cellplasten på ursidan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan flytta in väggen eftersom du inte har den extra cellplasten på ursidan
Okej! En del av garage kommer vara under mark och den delen ska muras upp med Leca därför kändes det smidigt att kunna fortsätta med det för att få samma tjocklek/konstruktion hela vägen runt. Jag tror även att jag skulle minska golvvärmens förluster med en skiva utvändigt.

Jag ska skissa lite på konstruktion med garageelement.

Men till mitt förslag då, tror du inte det skulle hålla?
Jag skulle kunna sätta installationsskiktets 45x45 stående också så de hjälper till att ta upp belastning längre in på kantbalken.

Tomture61
A Amrich skrev:
Jag ska bygga garage, ca 7.2x10.8m, med loft dimensionerat för bostadslast.

På kravlistan finns bl.a. golvvärme samt förhöjd sockel (spolkant) av ett varv lättklinkerblock (leca) murat ovanpå kantelementen. För att minska värmeförluster vill jag isolera lecavarvet utvändigt och ner förbi skarven vid kantelement med 50mm cellplast (blått på bilden nedan)

Jag har skissat på hur jag skulle vilja ha det. Frågan är bara om kantelementen håller när stommen hamnar så långt ut? Lecan går ju längre in dock, men om det hjälper vet jag inte?

Övriga synpunkter?

Från utsida till insida:
Panel
Spikläkt 28x70
Sockelskiva/vindduk upptill
Korsreglat 45mm med isolering av cellplast nertill och mineralull upptill
195mm Leca
Stomme 45x120
Ångspärr
Korsreglat 45x45mm installationsskikt
OSB
Gips
Förutom Lecablocket , sådär byggs alla hus med betongplatta .
Förutom din extra sockelskiva , vilket ger bättre isolering .

Mitt eget garagebygge körde jag med lättbetong block , istället för Leca .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Förutom Lecablocket , sådär byggs alla hus med betongplatta .
Förutom din extra sockelskiva , vilket ger bättre isolering .

Mitt eget garagebygge körde jag med lättbetong block , istället för Leca .
Du menar att alla har syllen längst ut? Kanske har en villa bredare stomme som fördelar kraften med över kantbalken?

Om jag tolkar dig rätt så är din åsikt att mitt förslag ovan kommer hålla utan problem?

Tomture61
A Amrich skrev:
Du menar att alla har syllen längst ut? Kanske har en villa bredare stomme som fördelar kraften med över kantbalken?

Om jag tolkar dig rätt så är din åsikt att mitt förslag ovan kommer hålla utan problem?
Inga problem , ang hållfastheten.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Inga problem , ang hållfastheten.
Uppfattat, det låter jättebra! Tittar man på det ser det ju lite knepigt ut att tyngden är så långt ut men det är kanske bara känslan.

Jag misstror dig inte alls @Tomture61 men kan jag få fler röster på att det håller så tar jag gärna emot det för att känna mig tryggare! :)

Satt med samma fundering när jag byggde mitt garage på 10.8x6.0m och tungt tak. Frågade grundläggaren och snickarna här i nybyggnadsområdet och alla tyckte jag var lite konstig som undrade! :D De ställde glatt syllen längst ut på kantelementen.

Cellplasten i sig klarar rätt mycket vikt, har för mig att jag kollade och räknade på det och fördelat på syllens längd så blev det inte så mycket vikt per kvadratdecimeter (kommer dock inte ihåg exakt).

Jag gjorde en kompromiss som gjorde att det kändes lite bättre för mig själv; jag fällde in det stående hammarbandet/avväxlingen på insidan av stomreglarna för att lasten då går ned innanför cellplasten i kantelementen. Spelar antagligen ingen som helst roll och det var jobbigare att få dit den då jag spikade stommen liggandes på plattan...:rofl:
Jag körde dessutom med 145mm syll så i ditt fall tror jag det inte är några som helst problem.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.