Byggahus.se

Håller entreprenören på att sänka huset?

941 läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Jag är lite orolig. Jag har tidigare dränerat vid en gavel. Vid denna gavel finns den lägsta punkten där det också är påkopplat till dagvatten. Eftersom jag inte har tid och ork och dessutom markarbete skulle göras för en tillbyggnad, har jag låtit en entreprenör dränera resten av huset.

Huset är från 20-talet med gjuten källare som står i lera. Jag har använt Isodrän-skivor och Ess-drän-rör. Nu innan helgen har de grävt upp runt huset och sen kom regnet. Då visar det sig att vattnet blir stående ungefär vid mitten på långsidan på båda sidor av huset.

Jag har varit ute och försökt gräva kanaler till den tidigare utlagda dräneringen men det visar sig att lägsta punkten i det nygrävda diket är lägre än "min" dränering. Eftersom huset står i lera är jag nu orolig att även om de fyller upp med makadam så att rören får rätt fall så skapas en underjordisk sjö som på sikt gör lervälling även av leran under grundmuren.

Vad tror ni om mina farhågor? Hur löser man det? Det är väl omöjligt att packa ihop lera för att få sjön att försvinna? Eller?

Tips mottages tacksamt innan de kommer på måndag för att fortsätta med rör och skivor!

2. P
    Medlem Nivå 7
    Ta upp problemet med entrepenören, så borde dom kanske kunna lösa det för dig!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka