Hej,

har just byggt ett uterum stående på regelverk. Inte själv, utan med hjälp från hantverkare.

Nu i efterhand är jag lite orolig över om bärlina och regelverk är korrekt dimensionerat/korrekt utfört.

Bild av regelverk för uterum med synliga bärlinor och reglar monterade på en grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- En bärlina sitter fäst i betongplattan, och en bärlina sitter på en plintrad längst ut.
- Det är ca 3 meter mellan bärlinorna.
- Bärlinorna är av dimensionen 45x195.
- Reglarna är av dimensionen 45x145.

Det jag främst oroas av är att reglarna vilar mot en 45x45-regel som i sin tur är fäst i bärlinorna, istället för balkskor. Det känns som att det då är 45x45-regeln som får ta all belastning från uterummet, och att det egentligen inte spelar någon roll att själva bärlinan är 45x195?

Sett framifrån:
Illustration av regelverk för uterum med en bärlina på 45x195 mm ovanför en 45x45 mm regel som stöd.

Sett från sidan:
Schematisk ritning av ett uterums regelverk med bärlina fäst i betongplatta och plint, och reglar på 45x145 dimension.

Uterummets alla delar väger kring 1,3 ton och till detta ska ju adderas allt inuti uterummet (möblemang, folk etc).

Kommer detta att rasa ihop, eller ser det OK ut? :confused:

Det hade varit bättre att använda balkskor. Tror inte att 45x45 regeln klarar lika mycket belastning som en balksko.
Om inte trallen är lagd så är det lätt gjort att ändra det?

Jag tror dock inte att det kommer att rasa ihop med nuvarande konstruktion. Det kan vara fullt tillräckligt med en 45x45 om den är skruvad ordentligt.

Går det kanske skruva dit extra vinkelbeslag.

Annars är det väldigt vanligt att bygga på detta sätt, att använda en regel som stödkant, då hamnar alla reglar i samma nivå men de skall skruvas från hussidan innan "ramen" läggs dit, kan det vara så att de har skruvat alla reglar eller ligger de lösa på 45x45 regeln?

Pagno skrev:
Annars är det väldigt vanligt att bygga på detta sätt, att använda en regel som stödkant, då hamnar alla reglar i samma nivå men de skall skruvas från hussidan innan "ramen" läggs dit, kan det vara så att de har skruvat alla reglar eller ligger de lösa på 45x45 regeln?
Nej, bärlinan fästes i betongplattan innan reglarna lades dit. Däremot tror jag att reglarna är skråskruvade in i bärlinan, kanske räcker?

maah skrev:
Det hade varit bättre att använda balkskor. Tror inte att 45x45 regeln klarar lika mycket belastning som en balksko.
Om inte trallen är lagd så är det lätt gjort att ändra det?

Jag tror dock inte att det kommer att rasa ihop med nuvarande konstruktion. Det kan vara fullt tillräckligt med en 45x45 om den är skruvad ordentligt.
Allt är nu klart så det är lite jobb att komma åt. Särskilt eftersom uterummets stolpar också vilar på reglarna längst ut. :(

Men jag borde alltså inte oroa mig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.