Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Håller det här?

1. Maximilian Wicen
    Medlem · 6 inlägg
    Rudimentär skiss över en mycket låg sovalkov.
    140cm säng + två personer + div (under 100kg). Totalt kanske 3000-4000N belastning spritt över 75% av ytan.

Vilken typ av reglar bör jag använda under? Håller 120x45mm-reglar? Bilden kan vara missvisande då de reglarna som är använda där är 170mm, men hade hoppats att komma undan med 120.

https://i.imgur.com/2HeHP1K.jpeg
    https://i.imgur.com/wpltNuW.jpeg

Allt gott och god fortsättning /M

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 164 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Hur högt upp är "alkovens" golv från undergolvet?
    Vad finns under, dvs hur är bjälklaget under byggt?

• Laddar…
  3. Maximilian Wicen
    Medlem · 6 inlägg
    Ja alltså det är ju knappt en alkov utan mer bara en upphöjnad. Den står på solid betong. Den är ca 50cm ovanför golvet.
    Enda hållfasthetsproblemet är egentligen reglarna om de är dimensionerade OK.
    120 x 45mm eller om större reglar behövs för en spännvidd på 2.8m x 2.4m

4. P
    Medlem · Västra Götaland · 155 inlägg

petterovski

Medlem
    Det lär hålla med 120, men det kan nog svikta lite. Men om du har betonggolv under kan du väl bara sätta några extra ”ben” på konstruktionen?

5. Maximilian Wicen
    Medlem · 6 inlägg
    Sant det skulle jag kunna göra (extra ben). Kommer du ifrån en byggarbakgrund eller killgissar du bara? :)

6. P
    Medlem · Västra Götaland · 155 inlägg

petterovski

Medlem
    Jag skulle absolut satt ett till ben i mitten på de två bärlinorna. Sen om du upplever att det sviktar i själva golvbjälkarna (prova att ställa dig på dem innan du lägger golvet) så räcker det nog att skruva ett ben i sidan på dem mitt på spannet. Jag utbildar mig till byggingenjör, men detta är väl lite killgissning baserat på att jag renoverat en del.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 197 inlägg

scorp1on

Medlem
    Är spännvidden på balkarna 2.4 eller 2.8 m?

• Laddar…
  8. Maximilian Wicen
    Medlem · 6 inlägg
    2.4m.
    Bärlinorna är 2.8m.

9. Bästa svaret

JoakimSwe
    Medlem · 73 inlägg

JoakimSwe

Medlem
    Med 120x45 får du nedböjning på 10 mm med C24 vid 100 kg/m2, dvs ca 300 kg på ytan cirka. Med 145x45 C24 får du 5 mm.

Enklast är dock stödben i mitten av spännvidden, då kan du lätt använda 120x45.

MvH Joakim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.