Byggahus.se

Håller bänkskåpet för granitskivan?

1. M
    Medlem · Stockholm · 285 inlägg

Marijairena

Medlem
    Hej!
    Nu till den mindre bänkskivan i Granit som jag beställt. 128 cm (längd) x 63,5 (djup), 3 cm tjock
    Bänkskåp Metod, det längst in mot väggen.

Måste man förstärka i mitten eller göra något. Skivan väger ca 70 kg. Kommer Ikeaskåpet hålla?
    Skivan kommer vila på skruvarna till höger på den metallplattan som är någon slags förstärkning.
    Låter man bara granitskivan ligga på utan något lim under? Det ska vara kakel på väggen bakom och sidan. En rostfri bänk blir fortsättning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-5-30_23-10-40.jpeg

2. B
    Medlem · Stockholms län · 22 233 inlägg

BirgitS

Medlem
    • Laddar…
  3. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 539 inlägg

AXS

Medlem
    Du kan limma på masonit eller liknande för att få upp stommen över skruvarna. Det räcker med de ställen som det är trä på för att hålla skivan.

Du limmar fast skivan med några klutar lim som du kan nå utan att riva hela köket. Inte så noga vilket lim, bara det är mjukt.

• Laddar…
  4. B

BirgitS

Medlem
    Så vitt jag förstår av din bild så är skivan fastlåst på två sidor av väggar, på en sida av ett högskåp och på den sista av en annan bänkskiva. Den kan därmed inte röra sig.

5. T
    Medlem · 2 518 inlägg

tergo

Medlem
    där kommer troligen silikonfog mellan skivan och kaklen som kommer att hålla skivan på plats

• Laddar…
  6. M

Marijairena

Medlem
    Ja, det är täcksida till vänster och sen är kyl/frys där. Bakkanten och över kaklas upp mot skåpen. Titt höger en vägg (gips) som ska kaklas Sen ska en rostfri diskbänk vara där med spis osv,
    Jag kanske ska fråga stenfirman hur man bör göra. Det är min son och en kompis som ska lyfta upp skivan. Det är svindyrt om firman ska göra allt sådant, kostar lika mycket som själva skiva om inte mer.
    Eller Ikea? De säljer ju också stenskivor. Det verkar ju konstigt, kan jag tycka, om man ska behöva bygga något extra på deras skåp för att sätta fast en skiva.

7. M

Marijairena

Medlem
    Ja, jag läste i någon annan tråd att man absolut inte skulle "limma fast" skivan i stommen.
    Men frågan är om det håller eller hur tyngden blir på skåpet. Det är inte en stor skiva men ändå 70 kg.

8. B

BirgitS

Medlem
    Ikea säljer väl inga riktiga stenskivor.

9. M

Marijairena

Medlem
    Aha, jag trodde det. Min är beställd från Lapital, en Verde marina granit

10. B

BirgitS

Medlem
    Ikeas Oxsten verkar väga 70 kg per meter så det är ju inte ett problem.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 2 518 inlägg

tergo

Medlem
    det skall man undvika
    silikonen kommer mellan ovankant skiva och kakel

Men frågan är om det håller eller hur tyngden blir på skåpet. Det är inte en stor skiva men ändå 70 kg.[/QUOTE]
    skåpet klarar vikten

• Laddar…
  12. M

Marijairena

Medlem
    Det verkar ju jättekonstigt om man ska behöva göra massa olika specialstöd etc för något man köpt (om de inte säger det från Ikea). Då är ju inte deras bänkskåp anpassade till så tunga material och borde kommuniceras ut. Men jag ser att den metalvinkeln som är som en förstärkning på skåpet, där sticker skruvhuvuden upp en bit. Det går inte att får ner dem platt i metallen.
    Usch vad nervöst alla såna här moment är. Hade jag pengar skulle jag givetvis be någon hantverkare göra allt jobb.

13. B

BirgitS

Medlem
    Det har gissningsvis inte med tyngden av stenskivan att göra utan att sten kan knäckas om det bara ligger på några punkter. En hängmatta är sitter i två punkter och böjer sig neråt när den belastas av någon men en stenskiva kan inte böja sig utan knäcks i stället, om den liknelsen går att förstå. Ikea säljer väl mest spånskivor, även om de kallas för laminat eller komposit pga. ytskiktet, och spånskivor kan böja sig lite utan att gå sönder.

• Laddar…
  14. M

Marijairena

Medlem
    Då måste man alltså försöka hitta något som den kan stödja på även i "mitten". Ska lusläsa tråden du skickade förut. Kollar också med stenfirman om de kan ge någon input.

15. L
    Medlem · 457 inlägg

Lopex

Medlem
    Bara att lägga på plats och foga mellan sten och kakel, ha naturstenssilikon.

Den kmr inte gå av och skåpen sitter väl I vägg och har Ben, så dom håller.

Har själv 20mm marmor som jag har stått på ett fler tal ggr, och har nog monterat runt 1k bänkskivor I olika kök

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.