Byggahus.se

Hållbart off grid på skotska höglandet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 351 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Den brittiska keramikern Michelle byggde Lochside House, ett miljömässigt hållbart hus, helt off grid och i samklang med det skotska höglandet. Kevin McCloud från Grand Designs var den som utannonserade att Lochside House fått utmärkelsen Årets hus i Storbritannien.

Du kan läsa artikeln här: Hållbart off grid på skotska höglandet

2. S
    Medlem · Stockholm · 622 inlägg

surfarn

Medlem
    Helt fantastiskt! makalöst snyggt. och off grid dessutom..

3. X
    Medlem · Skåne · 2 180 inlägg

xLnT

Medlem
    Jag förstår inte varför det låter som att det skulle vara en utmaning med offgrid. Det är inget komplicerat, men det är ju inte ekonomiskt fördelaktigt.

4. T
    Medlem · Blekinge · 6 786 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag får kalla kårar när jag hör detta "i samklang med naturen" eller liknande. Allt människan gör är ett ingrepp i naturen och bara för att man har skit under naglarna eller undviker Perstorpsskivor betyder dete någon som helst samklang. Hur klingar naturen, förresten?

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 428 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag tycker ju också att det är lite intressant att man väljer ordet "hållbart". Antar att artikelförfattaren fått det från nyheten; "Lochside House is a modest, sustainable home which sits in a magical location on the edge of a Scottish lake in the West Highlands." https://www.architecture.com/awards-and-competitions-landing-page/awards/riba-house-of-the-year)

Det är ju inte det minsta "hållbart" och "anspråkslöst" att bygga ett hus med 4 sovrum mitt ute i ingenstans. Dessutom, kollar man på planritningen så ser man ju ett "generator-rum", vilket jag antar är vad som driver alla elförbrukare när solen inte skiner ..

6. T
    Medlem · Blekinge · 6 786 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag tror detta är bluff. Den enda braskaminen kan omöjligt värma hela det utspridda huset med avskilda rum. Den minimala solpanelen på huvudhuset kan ge lite varmvatten men inte värma huset heller. Solceller syns inga utan de finns kanske på extra-boden men lite yta, inte optimalt läge.
    På flygbilden syns två röda gasolflaskor, troligen till spisen. Är det fossilfritt gassol, kanske?
    Och vad är skorstenen på extra-boden till?

7. Fadai
    Slöjdnörd · 686 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Har ingen lust att gnälla, ett fantastiskt vackert hus är det. Men mkt beror på läget, i en stad hade det inte imponerat på samma sätt tror jag.

8. D
    Besserwisser · E · 14 435 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det verkar inte helt ovanligt att man gräverner en stor gastank om man kommer utanför gasnätet, står man utan el är det ju ännu mer motiverat.

9. H
    Medlem · Österbotten · 5 781 inlägg

heimlaga

Medlem
    Ja det ser svårvärmt ut......... så en vedkamin kan inte räcka om hon vill ha plusgrader inomhus.

Jag tvivlar förresten på att fasaderna håller i längden i skotskt klimat utan utskiften.

10. M
    Medlem · göteborg · 20 inlägg

mtmmtm

Medlem
  11. Fadai
    Slöjdnörd · 686 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
  12. Y
    Medlem · 140 inlägg

Yindysagh

Medlem
    Keramiker brukar ha en stor ugn som drar massor med energi, undrar hur det är löst.
    Eller har hon kanske vedeldat?

13. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 125 inlägg

Oldboy

Medlem
    Det ser ju rätt bra ut, men det finns ingen som helst teknisk info. Det är bara yta och intryck.
    Det är dock väl inpassat på platsen.
    Positivt är också funktionaliteten att varje enskild byggnadsdel av de 3 kan stängas av helt och kallställas när de inte används under längre perioder.

Vad gäller hållbarheten så hittar jag ingen info som stödjer det påståendet.

• Laddar…
  14. Y
    Medlem · 140 inlägg

Yindysagh

Medlem
    Jag har med svårighet nu hittat efternamnet på keramiken. Undermåligt underlag från UK.

15. a.o.f
    Medlem · Bohuslän · 679 inlägg

a.o.f

Medlem
    Huset är med i serien Grand Designs House of The Year S04E03.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.