654 läst ·
6 svar
654 läst
6 svar
Hållbarhet på bärlinor?
Har ett hus byggt 1998 med en altan som är lika gammal. Trallen har gett upp sen några år tillbaka och är i stort behov av att bytas ut.
Hur är det med hållbarheten på bärlinor, ska man räkna med att byta detta samtidigt eller klarar dom sig bättre än trallen?
Bärlinorna står på gjutna plintar med stolpskor.
Allt känns fortfarande stabilt, men trallen i sig är mindre stabil.
Hur är det med hållbarheten på bärlinor, ska man räkna med att byta detta samtidigt eller klarar dom sig bättre än trallen?
Bärlinorna står på gjutna plintar med stolpskor.
Allt känns fortfarande stabilt, men trallen i sig är mindre stabil.
Det hela är mest en fråga om hur du orkar riva. Det är ganska påfrestande att skruva loss alla trallbrädor. Men det har du ju igen sen när du ska bygga upp den igen. Lyft på några trallbrädor så lär du märka om reglarna är okej.
Jag har kikat på några reglar och dom ser bra ut vad jag kan se. Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vill lägga trall och så ger sig reglarna före trallen.A AG A skrev:
Har även sett att dom använder någon specialtejp i USA på sina reglar innan dom lägger trallen, detta för att förlänga livslängden. Är det något att ha?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Min trall är bitvis helt slut, men bärlinorna är utmärkta i skick.
Den altanen är byggd -96.
När jag byter trall kommer jag rolla tjära på bärlinorna och sen lägga dit takpapp innan jag skruvar fast den nya trallen.
Skulle jag behöva byta någon bärlina kanske jag bara sågar bort det dåliga och ersätter det skadade.
/Workingclasshero
Den altanen är byggd -96.
När jag byter trall kommer jag rolla tjära på bärlinorna och sen lägga dit takpapp innan jag skruvar fast den nya trallen.
Skulle jag behöva byta någon bärlina kanske jag bara sågar bort det dåliga och ersätter det skadade.
/Workingclasshero
Skruvreglar och bärlinor är inte samma sak. Rätt konstruerat bjälklag behöver inte så grova skruvreglar som bärlinor, och därmed kan man bygga mer kostnadseffektivtJ joasag skrev:
Klicka här för att svara