Byggahus.se

Hållbar infästning i betonghålsten för ledstång

1. M
    Husägare · 4 inlägg

Månskensmuschen

Husägare
    Hej!

Vi har ganska nyligen flyttat in i ett hus från -52 där trappan till ovanvåningen saknar ledstång. Då vi har småbarn känns det viktigt att få upp något för att förhindra halk-/fallrisk.

Kruxet är att väggarna består av betonghålsten och jag inte vet vad man ska använda för infästning för att få ledstången att sitta uppe över tid.

Andra upphängda föremål så som TV och spegel har jag lyckats fästa stabilt med fasadpluggar enligt bild. Skillnaden är dock att ledstången utsätts för daglig och varierande belastning som jag antar kommer "gnaga" på betongen.

Ledstången är ca 3,5 m och det blir 5 väggfästen.

Har någon erfarenhet av materialet och en kvalificerad gissning om hur man går tillväga?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    • Laddar…
  3. M
    Husägare · 4 inlägg

Månskensmuschen

Husägare
    Tack för bra svar! Har helt missat dessa i min jakt på Google. Tittade på distansrör för att ytterligare förstärka och då ska man enligt beskrivningen "kapa enligt önskad längd".

Kanske en dum fråga men finns det något att tänka på eller utgå från för att veta vad som är rätt längd? Jag antar att målet är att gummiexpandern ska fästa i ett lager i hålstenen som är längre bak. Ska man då bara borra och trycka in gummiexpandern med distansrör så långt det går?

4. T
    Medlem · 2 719 inlägg

tergo

Medlem
  5. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Vad har du för fäste?

6. M
    Husägare · 4 inlägg

Månskensmuschen

Husägare
    Det är inte bestämt ännu men tänker mig något i stil med bilden. Den vänstra har centrumskruv och den högra har tre förborrade hål. Misstänker dock att det blir svårt att borra tre hål på så liten yta i betonghålsten.

7. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 670 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Ja, du får köra med sån med centrumskruv.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.