7 833 läst · 61 svar
8k läst
61 svar
Hålla inne pengar för anmärkningar efter slutbesiktning?
Sida 1 av 5
Hej
Vi har en pågående badrumsentreprenad. Vi har en besiktning man och betalning plan. Total beloppet på entreprenaden är 201,000kr för ROT (initial plus två ÄTA). Efter Rot 155,000kr.
Vi har 6000kr förseningsvite och de betalat nu efter ej gk slutbesiktning nya slutbesiktningar som kostar ca 5000kr.
Initialt såg betalning planen ut som följer:
1 30%
2 35%
3 35% + ÄTA
Betalning 2. Reducerades med en av de orsakad besiktning.
Nu har vi en betalning kvar på ca 60,000kr. Just nu (om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar) ser det ut som följer 60,000-12000 vite -5000kr (besiktning) = 43,000kr att betala.
Om det vid slutbesiktning kvarstår anmärkning men den godkänns. Hur avgör vi vad vi kan hålla inne med? Brukar besiktning mannen hjälpa till?
Vi har en pågående badrumsentreprenad. Vi har en besiktning man och betalning plan. Total beloppet på entreprenaden är 201,000kr för ROT (initial plus två ÄTA). Efter Rot 155,000kr.
Vi har 6000kr förseningsvite och de betalat nu efter ej gk slutbesiktning nya slutbesiktningar som kostar ca 5000kr.
Initialt såg betalning planen ut som följer:
1 30%
2 35%
3 35% + ÄTA
Betalning 2. Reducerades med en av de orsakad besiktning.
Nu har vi en betalning kvar på ca 60,000kr. Just nu (om slutbesiktning blir godkänd med anmärkningar) ser det ut som följer 60,000-12000 vite -5000kr (besiktning) = 43,000kr att betala.
Om det vid slutbesiktning kvarstår anmärkning men den godkänns. Hur avgör vi vad vi kan hålla inne med? Brukar besiktning mannen hjälpa till?
Jag tycker det är synd att du inte behöll din ursprungliga tråd, det är svårt att få översikt med alla nya trådar.
Det var intressant att följa....
Håller med svaret du fick innan att det rimliga är väl att hålla inne kostnaderna för att åtgärda det som är fel...
Det var intressant att följa....
Håller med svaret du fick innan att det rimliga är väl att hålla inne kostnaderna för att åtgärda det som är fel...
Ja. Jag funderar på att lägga ut en referens med info när det är klart. Det börjar bli klart nu. Besiktning mannen har betalat sig om o om igen. Nu blir det billigare för oss per vecka men även om de är irriterande över vitesavdrag de själva skrivit under så skulle jag säga att de jobbar 10-20 Tim per vecka. Inne på vecka 8 nu. De sade max 4 veckor så vi gav dem 5 i avtal (marginal trodde vi).Farstatjej90 skrev:
Så tråkigt. Men förutseende av dig att köra med besiktning och vite. Vilken typ av ursäkter har de kommit med?Globetrot skrev:Ja. Jag funderar på att lägga ut en referens med info när det är klart. Det börjar bli klart nu. Besiktning mannen har betalat sig om o om igen. Nu blir det billigare för oss per vecka men även om de är irriterande över vitesavdrag de själva skrivit under så skulle jag säga att de jobbar 10-20 Tim per vecka. Inne på vecka 8 nu. De sade max 4 veckor så vi gav dem 5 i avtal (marginal trodde vi).
De har sagt att de har så många pågående projekt, 14 samtidigt. Utöver det, inga. Men projekt ledaren tyckte att jag dubbel bestraffade dem med att de nu har vite och enligt lagen bekostar de ju nya slutbesiktningar. Så, eftersom jag egentligen inte vill ha vitet utan vill ha det klart så har jag försökt ge dem morötter i form av inget vite OM de gör klart. Men nu vet jag inte hur många gånger de har sagt ”vi behöver ett par dagar” men menar veckor så nu har jag tröttnat. Nu betalar deFarstatjej90 skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Tjaa. Vill de slippa besiktningskostnader så får de väl se till att göra rätt.
Tänk också på att vite kan ha en annan effekt nämligen att desto längre tiden går desto mindre incitament är det att göra klart. För det blir ju hela tiden mindre pengar att hämta....Globetrot skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 345 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 345 inlägg