Byggahus.se

Hålla ihop två reårmadrasser? (ej resårbottnar) (2x90cm)

1. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Jag har två sängbottnar/resårbottnar som består av träram o bonellfjädrar. På dessa sängbottnar(2x90cm) så funderar jag på att antingen lägga en 180cm vändbar resårmadrass eller 2x90cm resårmadrass för att tillslut få en sk. kontinentalsäng.

Jag provlåg en 90cm bred kontinentalsäng o märkte hur svajig o ostabil den var. Ställer man två 90-sängar bredvid så stabiliserar det nog lite mer. "riktiga" kontinental består faktiskt oftast av 2x90 cm reåsmadrasser, men som har en tygkasset/överdrag som håller ihop allt. Ibland kan man se hela 180cm breda, men det är ovanligt, o inte så praktiskt då det är vanligt att de två personerna i sängen vill ha olika hårdheter.

MEN, hur gör man o långa loppet för att hålla ihop resårmadrasserna ifall man inte har denna tygkasset runt om? ...tror inte jag orkar sy en själv, men ev. om man syr två bredare band som fungerar som gummisnodd, drar runt med bara. Alternatvit någon form av spännband. Kardborre skulle funka bra men sy fast det i sängen blir svårt, o limma känns inte hållbart(?)

Spännband blir inte snyggt men med en sängkappa på så syns det inte. Sängkappan i sig tror jag inte håller ihop madrasserna tillräckligt bra.

Tips?

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    buntband runt benen?

3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det var ju madrasserna det gällde och inte bottnarna.
    Kardborreband på undersidan utmed långsidan på båda madrasserna och sedan en större "duk"/tygremsa, som banden fäster i ?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.JPG

Fålla "knapphål" i kanterna och bind ihop ?
    Sy fast band, som kan knytas ihop ?

4. J
    Medlem Nivå 2
    Använder man dra-över-lakan är de ofta tillräckligt stora för att dras över både bädd- och resårmadrass. Vet inte om det är tillräckligt för att hålla ihopp allt, men de hjälper nog en del. Kanske tillsammans med någon typ av gummerad matta på resårbottnarna som gör att madrasserna inte glider isär så lätt.

5. Robviking
    Medlem Nivå 1
    Finns att köpa klämmor att fästa unda madrassen som håller ihop dem