Byggahus.se

Hålla del av betalning tills allt är klart

1. K
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

kimse944

Medlem
    har anlitat en hantverkare för en del åtgärder under vår, sommar och höst. Efter arbetet som gjordes under vår/sommar blev det en del nya skador på hus & altan som hantverkaren inte har åtgärdat. Han är nu klar med resterande delar och jag fick igår faktura för höstens delar. Jag har vid flera tillfällen sagt till honom att åtgärda det som skadats tidigare men det är fortfarande inte gjort så jag vill nu hålla en del av betalningen tills allt är helt åtgärdat.

Kan jag göra detta eller behöver jag hantverkarens godkännande innan jag betalar.
    Jag är lite stressad att få iväg en betalning då fakturan kom med 0 dagars betalningsvilkor. I det kontrakt vi skrev för arbetet under sommaren hade vi 30 dagar och vi har nu jobbat vidare "på timme" under hösten.

Min tanke är att hålla 5000kr vilket jag räknat på är rimligt för vad det skulle kosta att behöva hitta annan hantverkare som ska komma och göra arbetet, som i sig är litet men med alla tillägg och kostnader för köp av mtrl mm tycker jag det är rimligt.

2. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 333 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Den nya fakturan, innefattar den något arbete som skulle åtgärdas men som inte blivit det? Eller innefattar den enbart arbete som skett på hösten och är färdigställt?

3. K
    Medlem · Stockholm · 70 inlägg

kimse944

Medlem
    fakturan innefattar inget som skulle åtgärdas. Jag räknar inte med att få betala för saker som hantverkaren haft sönder då han varit oförsiktig.

4. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 333 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Men räknar du inte med att betala för det, så varför ska du hålla inne en del på en faktura som han faktiskt levererat allt på? Bestrid en eventuell faktura som tar upp de fel som du vill anmärka på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.