Byggahus.se

Håll i betongväg mellan lägenhet och garage

1. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Hej,
    Jag har flyttat till nyproduktion. Nu när det kommer flera sprickor i samband med sättningar så upptäckte jag att det finns ett håll i en betongväg som ligger mellan min lägenhet och bostadstättsförenings garage. Hållet ser ut som gjord för ventilation och enligt ursprungliga planrittningar skulle det vara ett annat utrymme. Hållet är täckt med någon skiva och spaklad igenom. När man knackar så hörs det att det inte finns någon isolering. Utom detta håll så finns det flera ytor i väggen där det låter tomt. Det är alltså ingen kraftig betongvägg mellan min lägenhet och garage. Bifogar video. Byggbolaget tycker att det är normallt och stänger ärendet. Min fråga är - är det verkligen normallt att ha en täckskiva i väggen mellan lägenhet och andra utrymmen? Jag tycker inte det. Jag hör dessvärre ljud från garage vilket är störande. Hjälp mig att få till hur jag ska förhandla med byggbolaget och hur jag kan lösa det.

Logga in för att se filmer.
  2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 283 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Det ska hålla brandcellsgräns, troligen 60 minuter.
    Be dem om dokumentation och foton som visar hur de uppfyller det kravet

3. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Sen finns rimligen ljudregler som ska följas. Passa på att även kolla upp detta. Låter ju inte som en stor grej för byggbolaget att åtgärda.

4. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
  5. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Tack för svaret. Skulle du kunna förklara lite mer? Jag förstår inte vad du menar.

6. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Det är det byggbolaget har med i sitt argument att ljudet är under acceptansnivå så det inte finns något fel. De har varit och mätt ljudet under dagen då var det också mycket ljud från trafik och allmänt. Under nattetid blir det värre när det är tyst överallt. Dessutom så ligger mitt alkov precis vid denna vägg. Sedan är det lite ovanligt fall gällande ljud från garage. När det gäller t.ex. tvättstyga så kan föreningen sätta gränser och förbud att tvätta nattetid. Men man kan inte förbjuda människor åka in till sitt hem nattetid.

7. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Nu har jag googlat och förstår. Tack för denna tanke! Det börjar bli ännu skrämmande än själva ljudstörningen.

8. Åsa Lund

Åsa Lund

Husägare
    Ja, brandcellsgräns är det viktigaste kravet, tycker jag!

• Laddar…
  9. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Släpp inte ljudfrågan riktigt än. Ta reda på vad ljudkravet är? Hur mätte byggbolaget ljudet? Hade dom med sig en akustiker som mätte? Begär att få protokollet från ljudmätningen. Du nämnde något om ett hål i väggen som satts igen med en skiva. Det låter lite mysko om det bara är en skiva både när det gäller ljud och brand

• Laddar…
  10. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Representant från Byggbolaget mätte med en app i mobiltelefonen och påstår att de har uppnått kravet på ljudisolering och att deras väggar är ännu bättre. Han säger att om jag inte är nöjd så ska jag eller föreningen bekosta själv en mättning som ligger på 15 000 kr. Föreningen säger ifrån förstås. Nu när jag har hittat dem tomma rum i väggen som förklarar att väggar är tumma inne tar jag upp ljudisolering igen.

11. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Man kan tolka det som att det har kanske blivit fel leverans eller beställning. Då nästan alla lägenheter har 2,5 meters takhöjd så är min och två till har 3,08 meter i taket. Allt som inte räkte till har de kompletterat med något annat.

• Laddar…
  12. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Ta reda på vad värdet skall vara. Sen kan du kanske också smygkolla med någon app. Men lita inte på resultatet. Det krävs en riktig mätning för att avgöra. Om du kan ta reda på vad det är för vägg kanske du kan googla själv för att se vad väggen har för värde.

• Laddar…
  13. O
    Medlem · 50 inlägg

Ooon

Medlem
    Tack! Jag ska göra det!

14. Krille-72
    Medlem · 957 inlägg
    Det kostar för övrigt inte 15” för att göra en ljudmätning med en akustiker. Riktigt oseriöst måste jag säga trots att jag är entreprenör själv. Att göra en ljudmätning med en mobilapp

• Laddar…
  15. Åsa Lund

Åsa Lund

Husägare
    En mätning som visar hur bra en byggnadsdel ljudisolerar går inte att göra med mobiltelefon

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.