Hej,
Jag har flyttat till nyproduktion. Nu när det kommer flera sprickor i samband med sättningar så upptäckte jag att det finns ett håll i en betongväg som ligger mellan min lägenhet och bostadstättsförenings garage. Hållet ser ut som gjord för ventilation och enligt ursprungliga planrittningar skulle det vara ett annat utrymme. Hållet är täckt med någon skiva och spaklad igenom. När man knackar så hörs det att det inte finns någon isolering. Utom detta håll så finns det flera ytor i väggen där det låter tomt. Det är alltså ingen kraftig betongvägg mellan min lägenhet och garage. Bifogar video. Byggbolaget tycker att det är normallt och stänger ärendet. Min fråga är - är det verkligen normallt att ha en täckskiva i väggen mellan lägenhet och andra utrymmen? Jag tycker inte det. Jag hör dessvärre ljud från garage vilket är störande. Hjälp mig att få till hur jag ska förhandla med byggbolaget och hur jag kan lösa det.
2 219 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
Håll i betongväg mellan lägenhet och garage
Sida 1 av 4
-
17 jan 10:37 #2
Det ska hålla brandcellsgräns, troligen 60 minuter.
Be dem om dokumentation och foton som visar hur de uppfyller det kravet -
17 jan 10:48 #3
-
17 jan 11:06 #4
det är troligen fabrikstillverkade betongväggar de är inte massiva utan finns hålrum i mitten av väggen
Vetra Betongsystem AB - Din kompletta leverantör av prefabricerade betongelement- Laddar…
-
17 jan 11:37 #5
-
17 jan 11:48 #6
-
17 jan 11:55 #7
-
-
17 jan 16:07 #9
- Laddar…
-
17 jan 17:56 #10
-
17 jan 18:02 #11
- Laddar…
-
17 jan 18:04 #12
- Laddar…
-
-
17 jan 18:07 #14
- Laddar…
-
17 jan 21:48 #15
En mätning som visar hur bra en byggnadsdel ljudisolerar går inte att göra med mobiltelefon
- Laddar…