Byggahus.se

Halkbekämpning

1. eriobe
    Självbyggare · Jämtland · 291 inlägg

eriobe

Självbyggare
    Hej

Nu får man verkligen gå omkring med hjärtat i lårbenshalsen för Östersund är just nu en enda stor isbana. Det är praktiskt taget omöjligt att ta sig fram utan att halka.

Som fastighetsägare har jag förstått att man är skyldig att halkbekämpa genom att sanda eller dylikt... MEN vad innebär egentligen den skyldigheten?

Låt säga att någon person halkar utanför mitt hus mitt i natten, blir jag ersättningsskyldig då? Eller för att göra det mindre dramatiskt - vad händer om en person halkar när jag är på jobbet, dvs under dagtid. Jag kan ju rimligen inte behöva ta semester för att sanda, eller?

Någon där ute som vet?
    /pygmErik

2. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 820 inlägg

Snailman

Medlem

Re: Halkbekämpning

Min bild av detta är att om man har försäkrat huset så går det på försäkringen...

3. D
    Medlem · 70 inlägg

Digo

Medlem

Du kan bli ansvarig för vållande till kroppskada etc om du underlåtit att tex. sanda om du vetat om att det var halt. Vidare har man ansvar enligt ordningslagen.

Ordningslagen
    3 kap. Allmän ordning och säkerhet  
    3 § Brister på byggnader, ställningar, skyltar och liknande anordningar som medför risk för skada på personer eller egendom på offentlig plats, skall avhjälpas utan oskäligt dröjsmål.

Skadestånd är ju en sak men att finnas i belastningsregistret är värre.

4. eriobe
    Självbyggare · Jämtland · 291 inlägg

eriobe

Självbyggare

Och detta gäller alltså oavsett tidpunkt på dygnet?

5. D
    Medlem · 121 inlägg

dovienya

Medlem

och även om någon gör intrång på min tomt??

är det precis som i USA alltså ?

6. J
    Medlem · 32 inlägg

jesse2

Medlem

Du har ansvar för din fastighet alla tider på dygnet - ditt ansvar bortfaller inte på natten! Halkar någon och skadar sig kan du alltså bli skadeståndsskyldig

7. D
    Medlem · 121 inlägg

dovienya

Medlem

hoho, här skall utnyttjas!! ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.