Byggahus.se
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag använde testbitarna även vid mätning. Gjorde dessa så att de var precis 200 mm. När jag hade satt en list så höll jag till testbiten så att den satt perfekt i hörnet på nästa sträcka och ritade av änden. Höll sedan testbiten i andra änden på plats som den skulle sitta i hörnet och ritade av. Mätte mellan avritningarna, la till 400 mm och hade då mitt mått. Blir bra varje gång om man är noggrann.
Bra metod, nu använde jag samma testbitar för att se det andra hörnet hur det blir. Skickar med en bild på rätt kapad ytterhörn också

Men vad avgör 200 mm längden. Baksidan som möter vägg eller spetsen där bitarna möts?

• IMG_20170705_120945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20170705_120630.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Alltså de 200 mm har ingen speciell betydelse, bara du har något som är lätt att lägga till måttet mellan avritningarna och som du tycker är praktiskt att hålla till i hörnet. Sen kan man ju välja själv om man har 200 mm till över eller underkant på listen beroende på hur man lägger listen i sågen.

Ser ut som att du är på god väg!

• Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Alltså de 200 mm har ingen speciell betydelse, bara du har något som är lätt att lägga till måttet mellan avritningarna och som du tycker är praktiskt att hålla till i hörnet. Sen kan man ju välja själv om man har 200 mm till över eller underkant på listen beroende på hur man lägger listen i sågen.

Ser ut som att du är på god väg!
Snart så, det som är kvar är vinkeln mellan tak och snedtak. Får inte till dom faktiskt. Kommer bild inom kort. Två små som springer runt och härjar här hemma också som behöver sin far :rofl::rofl:, därav även sågning av lister sena kvällar och nätter :p

• Gilla
Geatki
  • Laddar…
Äntligen!!!
Stort tack till er alla som engagerat sig i detta. Nu ligger listerna i väntan på lite kärlek innan dom sätts på plats för all evig framtid.

Återkommer med bilder då.

• IMG_20170705_195958.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Härligt jobbat! Visst är det skön känsla när man har lyckats med det där. Jag har samma i mitt vardagsrum på övervåningen dock med riktig hålhälslist:D

Sådär ja!!!
Stort tack till er alla som engagerat sig i detta!!!
Nu fortsätter vi denna renoveringssaga...

• IMG_20170714_000208.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
daniel vennberg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.