21 625 läst · 62 svar
22k läst
62 svar
Hålkäl-en produkt från helvetet.
Bästa svaret
Jag gav bort jobbet till min pappa.
Du kanske har någon som kan göra jobbet till dig.
Jag gav upp efter att ha sågat 5-10 ggr och fick in och köpa nya lister. Så jag gjorde något annat istället.
Det är snyggare än tråkiga lister men inget roligt att såga utan tålamod.
Du kanske har någon som kan göra jobbet till dig.
Jag gav upp efter att ha sågat 5-10 ggr och fick in och köpa nya lister. Så jag gjorde något annat istället.
Det är snyggare än tråkiga lister men inget roligt att såga utan tålamod.
Om jag ska gera listen så håller jag upp den så som den ska sitta, markerar var snittet skall vara och kompletterar med ett lätt streck åt vilket håll snittet skall ligga.
Men det här lessna de jag på med tiden och fastnade sedan för att förkroppa listen istället, fasen så mycket enklare och snyggare!
Men det här lessna de jag på med tiden och fastnade sedan för att förkroppa listen istället, fasen så mycket enklare och snyggare!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 877 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 877 inlägg
Det där ser ut som ett klassiskt exempel på när man lagt den ”på ryggen” och sågat istället för, att som nämnts ovan, hålla den som den ska sitta på väggen när man sågar. Håller man tungan rätt i mun går det utmärkt att såga hålkärlslister men visst, det är lätt att göra fel också (med tillhörande svordomar)
Jag brukar också så långt det är möjligt börja med de långa bitarna, blir det fel och ”för kort” kan man då återanvända till någon annan bit, gör man den kortaste för kort är det 100% förlust…
/U
Jag brukar också så långt det är möjligt börja med de långa bitarna, blir det fel och ”för kort” kan man då återanvända till någon annan bit, gör man den kortaste för kort är det 100% förlust…
/U
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Enklaste sättet är att lägga dom i sågen precis på samma sätt som dom ska komma i taket. Alltså med sidan som ska komma mot väggen emot det bakre stödet/anhållet på sågen och sidan som ska upp emot taket vänd uppåt.
Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.
Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.
Men det är inga bra lister. Dom fungerar endast med raka 90graders vinklar, har du t.ex. snedtak så går dom inte att använda.
Kör på golvlist i taket, blir oftast snyggare slutresultat.
Höger sida är alltså din vänstra .. och vise verca. Du skall ha en råkant i hörnet.Ulltand skrev:
Jag gör likadant; sågar tolkar för höger respektive vänster inner/ ytterhörn. Skriver på tolken vilken sida som är mot väggen och vilken som är mot taket. Sedan ställer jag tolken i sågen så som den ska sitta fast. Då ser jag hur sågen ska vinklas. Kan ibland vara svårt att hålla listen i sågen så lite hjälp att hålla kan då behövasB breakman skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 236 inlägg
Rumsligt (eller 3D) föreställningsförmåga är ofta del av seriösa IQ -tester. Tänk tetris i tre dimensioner. Jag har offrat många lister själv innan jag lärde mig.