Har en profilerad hålkälslist som skall sitta i tak/väggvinkeln. Efter ett antal misslyckade kapningar lyckades jag göra ett ytterhörn. Bara det att det skulle ja varit ett innerhörn. Hur f-a kapar man dom?!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
12 jul 12:15 #2
Instämmer, det är en produkt från helvetet.
I ena rummet slet jag mitt hår och kapade fel ett antal gånger innan jag fick till det. Eller ja, sista listen blev inte helt rätt men vid det laget sket jag i det.
Till nästa rum slog jag till på denna, mycket väl spenderade 249 kr på alla sätt
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen- Laddar…
Rekommenderat från shoppenVarför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
-
12 jul 12:22 #3
Kör enl denna metoden istället. Blir mycket bättre resultat som håller över tid.
- Laddar…
-
12 jul 12:25 #4
Verkar vara en helt genial produkt! En följdfråga blir dock. Var och vilka längdmått sätter man ut på listfan?- Laddar…
-
12 jul 12:40 #5
- Laddar…
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
-
12 jul 13:23 #6
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 2 895 inlägg 12 jul 14:22
Workingclasshero
Medlem- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 2 895 inlägg
- 3 061 gillningar
- 273 bilder och filmer
12 jul 14:22 #7Jag förstår frågan
Mitt tips är att alltid hålla listen i handen med den sida som ska vara uppåt hela tiden.
Skriv uppåt på ovansidan så du hela tiden har koll på vad som är uppåt.
Gör gärna en enkel ställning så du kan lägga ifrån dig listen med ovansidan uppåt, så du har fria händer när du mäter och markerar.
Det är bra om ställningen passar i listgiggen när du sågar.
Lister kan vara ett hellsike, men efter att ha byggt ett 6kantigt torn i tre våningar har jag koll ;-)- Laddar…
-
12 jul 14:28 #8
- Laddar…
-
12 jul 14:48 #9
Oavsett gerlåda eller gersåg, lägg listen med taksidan mot bordet/botten och väggsidan mot anhållet, sedan bara att kapa 45° ( om nu hörnet är 90° annars får du ta vinkeln och dela på två)
Längden mäts vägg till vägg el innehörn till ytterhörn och det måttet markeras på listens väggsida..- Laddar…
-
12 jul 15:24 #10
Jag tror denna bild illustrerar det du skriver bra! Hittat på nätet och fick till slut till det
Edit. Vänster sida i bildtexten betyder "vänster sida av hörnet" och blir alltså höger kant på listen.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
12 jul 15:48 #11
Vämster sida dvs din vänstra sida när du tittar på hörnet. Tänk innehörn så sågar du in mot listen ytter hörn ut mot sett från vägg sidan- Laddar…
-
breakman
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem jun 2006
- 1 140 inlägg
- 1 128 gillningar
- 196 bilder och filmer
12 jul 19:47 #12När jag höll på med hålkälslister så gjorde jag två bitar med varit snitt för ytter- resp. innerhörn. Med dessa i bakfickan var det bara hålla upp och se vilket snitt som behövdes.
- Laddar…
-
Heij83
Lösvirkesbyggare- Västra Götaland
- Medlem jan 2018
- 863 inlägg
- 1 877 gillningar
- 390 bilder och filmer
12 jul 20:48 #13Sök på såga lister så får du upp flera video som visar väldigt pedagogiskt hur man gör.
-
12 jul 21:20 #14
Hur som, så har jag svaren nu med inläggen ovan i tråden -
Medlem · Blekinge · 8 269 inlägg 12 jul 21:26