Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hålkäl-en produkt från helvetet.

1. Ulltand
    Medlem · 6 692 inlägg
    Har en profilerad hålkälslist som skall sitta i tak/väggvinkeln. Efter ett antal misslyckade kapningar lyckades jag göra ett ytterhörn. Bara det att det skulle ja varit ett innerhörn. Hur f-a kapar man dom?!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. H
    Medlem · Södermanland · 254 inlägg

Hans G2

Medlem
    Instämmer, det är en produkt från helvetet.
    I ena rummet slet jag mitt hår och kapade fel ett antal gånger innan jag fick till det. Eller ja, sista listen blev inte helt rätt men vid det laget sket jag i det.
    Till nästa rum slog jag till på denna, mycket väl spenderade 249 kr på alla sätt
    https://shop.byggahus.se/products/listjiggen

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

3. M
    Medlem · Värmland · 1 420 inlägg

Mattiaz

Medlem
    Kör enl denna metoden istället. Blir mycket bättre resultat som håller över tid.

4. Ulltand
    Medlem · 6 692 inlägg
    .

Verkar vara en helt genial produkt! En följdfråga blir dock. Var och vilka längdmått sätter man ut på listfan?

• Laddar…
  5. Ulltand
    Medlem · 6 692 inlägg
    Har tyvärr bara en girlåda och fogsvans. Men kul att se hur ett proffs gör!

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

6. H

Hans G2

Medlem
    Förstår inte riktigt frågan, men det är ju bara att mäta längden i tak-väggvinkeln och kapa därefter. Jiggen håller listen så som den kommer monteras så sen är det bara att kapa inner- eller ytterhörn efter behov. Längden långs tak-väggvinkeln blir ju densamma.

7. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 895 inlägg
    Jag förstår frågan :)
    Mitt tips är att alltid hålla listen i handen med den sida som ska vara uppåt hela tiden.
    Skriv uppåt på ovansidan så du hela tiden har koll på vad som är uppåt.
    Gör gärna en enkel ställning så du kan lägga ifrån dig listen med ovansidan uppåt, så du har fria händer när du mäter och markerar.
    Det är bra om ställningen passar i listgiggen när du sågar.
    Lister kan vara ett hellsike, men efter att ha byggt ett 6kantigt torn i tre våningar har jag koll ;-)

8. H

Hans G2

Medlem
    Du är en sjuk man, ingen gör något sådant frivilligt, i varje fall inte med hålkälslister

9. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 540 inlägg

Mazen

Inredare
    Oavsett gerlåda eller gersåg, lägg listen med taksidan mot bordet/botten och väggsidan mot anhållet, sedan bara att kapa 45° ( om nu hörnet är 90° annars får du ta vinkeln och dela på två)
    Längden mäts vägg till vägg el innehörn till ytterhörn och det måttet markeras på listens väggsida..

10. Ulltand
    Medlem · 6 692 inlägg

Jag tror denna bild illustrerar det du skriver bra! Hittat på nätet och fick till slut till det :)

Edit. Vänster sida i bildtexten betyder "vänster sida av hörnet" och blir alltså höger kant på listen. :thinking:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-7-12_15-23-52.png

• Laddar…
  11. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 540 inlägg

Mazen

Inredare
    Kul att det löste sig..
    Vämster sida dvs din vänstra sida när du tittar på hörnet. Tänk innehörn så sågar du in mot listen ytter hörn ut mot sett från vägg sidan

• Laddar…
  12. B
    Besserwisser · Västernorrland · 1 140 inlägg

breakman

Besserwisser
    När jag höll på med hålkälslister så gjorde jag två bitar med varit snitt för ytter- resp. innerhörn. Med dessa i bakfickan var det bara hålla upp och se vilket snitt som behövdes.

13. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 863 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    Sök på såga lister så får du upp flera video som visar väldigt pedagogiskt hur man gör.

14. Ulltand
    Medlem · 6 692 inlägg
    Testade det men hittade inget som var helt användbart, flera metoder, olika verktyg och den första träffen på YT handlade mer om ett misslyckande på 60 sek.

Hur som, så har jag svaren nu med inläggen ovan i tråden :)

15. T
    Medlem · Blekinge · 8 269 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Tvåa på samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.