1 446 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hålet i väggen större än modulmått vid slagport
Hej!
Jag ska sätta in en slagport i ett förråd och funderar på det här med modulmått.
Modulmåttet på dörren jag beställt är mindre än hålet i väggen, så jag kommer behöva "bygga igen" hålet lite och det har jag räknat med. Men hur noga är det att hålet blir exakt lika som modulmåttet? Gör det något om hålet blir en centimeter större än modulmåttet? (Dvs 5mm på varje sida)
Det känns som att det borde gå ända, så pass stora toleranser måste det väl vara?
Eller finns det risk att det blir för tungt för karmskruvarna?
Jag ska sätta in en slagport i ett förråd och funderar på det här med modulmått.
Modulmåttet på dörren jag beställt är mindre än hålet i väggen, så jag kommer behöva "bygga igen" hålet lite och det har jag räknat med. Men hur noga är det att hålet blir exakt lika som modulmåttet? Gör det något om hålet blir en centimeter större än modulmåttet? (Dvs 5mm på varje sida)
Det känns som att det borde gå ända, så pass stora toleranser måste det väl vara?
Eller finns det risk att det blir för tungt för karmskruvarna?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Modulmått på dörrar och fönster är 20 mm större än verkligt mått.
Tex ett 14*14 modulmått på ett fönster håller måttet 1380*1380 så att det finns ställplats och sen plats för drev runt om.
För lite ställplats går det kanske inte att justera tillräckligt eller ingen plats för drev.
Tex ett 14*14 modulmått på ett fönster håller måttet 1380*1380 så att det finns ställplats och sen plats för drev runt om.
För lite ställplats går det kanske inte att justera tillräckligt eller ingen plats för drev.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får jag spacklade hålet samma struktur som resten av väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nackdel med ny större garageport än hålet?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man ta bort den markerade väggen för att få större rum?
Planlösningar -
Hjälp! Hålet i väggen är förstört..?
Teknik -
Hjälp! Hur lagar jag hålet i väggen?
Byggmaterial & Byggteknik