Byggahus.se

Hål under fönstret - läcker in kall luft - val av plugg och tätning?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej. Försökte sätta upp en fönsterbräda igår och det gick inte bra. Borrade 10mm x 60mm och satte i pluggen som jag trodde var rätt. Fick in konsollens skruv 4 cm och behövde få in den 6 cm. Utöver att den bara gick in 4cm så fastnade den inte tillräckligt. Fick därför ta ut plugg och konsollen igen och nu uppstod det här stora hålet. Tips på lösning? Har Googlat lite snabbt och funderar på Ankarmassa och någon annan plugg? Men vilken, hur kan jag lösa detta? Det drar in kall luft från hålet nu och därför tänkar jag att det måste tätas bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200322_062305.jpg

2. S
    Medlem · Nivå 7
    Problemet med fästet är att om det är en stenbaserad vägg så är du alldeles väldigt förnära kanten, du måste ner minst ett par cm för att pluggen ska kunna spänna ut utan att göra sönder resten.

Kalluft redan 6cm in? Du har nog hamnat under fönstret (no shit...) alltså där det är upppallat, kanske bara borrat i den inputsade smycken. Så du har nog inget hål rakt ut, där kan du nog peta i vad som helst du har liggande, silicon, putsbruk, lite isolering, en plugg eller en tennsoldat om du kan få den att täta bra nog. Säkert det du tänkt också, men jag hade inte handlat extra för det. Beror ju också lite på vad som ska synas sedan under fönstret så putsbruk är inte en så dålig idé av mig.... ;)

3. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar. Jag kunde inte borra längre ner pga elementet. Jag har bara silicon liggande hemma och då jag vill täta bra och fixa det undrar jag hur jag kan lösa det och samtidigt få fast konsollen? Jag är inne på att köpa någon tätning samt annan plugg, vilken? Det är en gipsvägg.

4. S
    Medlem · Nivå 7
    Ser jag så dåligt? Tyckte det såg putsat ut!
    Aja, tanken är den samma men byt putsbruk mot gipsbruk då.
    Men du får nog leta lite tills du hittar en regel att skruva i, det är så nära kanten att det blir svårt med plugg, tror inte det kommer hålla.

5. A
    Medlem Nivå 2
    Funderar på att fylla hålet och skaffa en annan konsol så det sitter. En med mindre skruv och hål längre ner.

6. Narren666
    Medlem · Nivå 5
    Fönstret vilar ju på en liggande regel, du borde väl kunna dra i en träskruv? Iallafall på översta hålet, sen lämplig plugg på nedre

7. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 7
    Lite så jag tänkte men har han 6cm fritt där bakom nu så är det nog bara pallat, då måste han ner några cm eller dra snett nedåt för att hitta fäste.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 2
    Vad tror ni om att täta hålet med lite fogskum och sedan inte göra något mer med det? Är det en bra idé? Och så kompletterar jag med en ny konsol med nya små hål längre ner mot elementet.

9. Narren666
    Medlem · Nivå 5
    Varför fogskum? Det finns ju produkter ämnade för ändamålet. Spackel, mjukfog. (Latex, motsvarande som är målningbar)

Tveksam om fogskum är slipbar och målningbar

10. A
    Medlem Nivå 2
    Köpte Latexfog och en konsol nu. Tack för tipset. (y)