Byggahus.se

Hål i takstol/bjälklag

1. E
    Medlem · 101 inlägg

einpajo

Medlem
    Håller på att montera centraldammsugare och inser nu att jag måste gå genom ett antal (5) takstolar i bjälklaget (golv plan 2 i 1½-plans villa). (2 riktiga och 3 som endast är del av bjälklaget) Min plan är att göra hålet för röret (5,5cm i diam.) i mitten av regeln (19cm) och dessutom göra det rakt över en bärande vägg. Nu är min fundering om detta är det bästa sättet att lösa det på.

Behöver man förstärka takstolen tex genom att spika fast en bräda på varje sida som man sedemera också borrar genom?

Förövrigt mottages synpunkter på Husky Q Air Cyclon. Hörde att någon tyckte att den förde väsen. Hoppas inte det är allt för farligt efter som jag redan köpt den =)

2. E
    Medlem · 101 inlägg

einpajo

Medlem

Re: Hål i takstol/bjälklag

Kan inte garantera kvistfritt 1m båda sidor kanske, skall kolla för säkerhets skull.

Tror inte det är någon fara egentligen men det är väl bäst att fråga iaf =)

Tack för snabbt svar!

3. K
    Medlem · 6 inlägg

kgsjoqvist

Medlem

Re: Hål i takstol/bjälklag

Om man borrar mitt i balken, påverkar man inte bärigheten mer än marginellt. När jag diskuterade saken med konstruktörerna vid en hustillverkare var det den metoden de förslog. En annan variant är att lägga röret i nivå med glespanelen och använda en hålsåg för att fräsa ur någon cm i underkanten av balken. Men det skadar inte att förstärka med en extra bräda om det känns tryggare så. Ett förslag är att använda Electrolux limfria rörsystem, som är 42 mm utvändigt. Då får du så små hål som möjligt!

I 1½-planshus kan man ibland lägga rören i "kattvindarna" för längsgående rördragning, alternativt gå ända upp till övre vinden. Då slipper man ge sig på bärande delar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.