Byggahus.se

Hål i sten-bänkskivan ej klart?!

1. J
    Husägare Nivå 4
    Hej! Beställde en bänkskiva av gotländsk kalksten. Håltagningen för hällen är inte färdigställd. Enligt företaget är detta för att den inte ska spricka vid leverans. Aldrig varit med om vid tidigare köksbyggen där vi beställt bänkskiva.

Är detta normalt? Bör jag betala fullt för denna håltagning i alla fall, när den inte är färdigställd?

Hur slutför jag detta? Måste jag köpa en vinkelslip och diamantklinga? Måste jag köpa ansiktsmask med P3-filter? Stendamm är väl farligt?!

Går det knacka loss sista biten istället för att köpa vinkelslip - eller är det risk för sprickor i skivan? De har sågat och lämnat ett par mm längst ned i skåran.

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Vad säger företaget?

3. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Du behöver nog inte vinkelslip för attta dig igenom 2 mm mjuk kalksten. Föreslår ett bågfilsblad eller gammal handsåg du inte är rädd om och att skivan ligger på ett plant och stadigt underlag.

• Laddar…
  4. Kim Gyllenhorn
    Medlem · Nivå 5
    Å andra sidan kostar vinkelslipar inte så mycket och är otroligt bra att ha.

5. J
    Husägare Nivå 4
    Funkade med bågfilen. Tack!

6. J
    Husägare Nivå 4
    Det har du rätt i men är så himla rädd för att gnistorna ska slå lågor inomhus! Denna gång räckte det med bågfil. Men blir säkert en vinkelslip i framtiden

Ha en fin helg!

7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Att använda vinkelslip inomhus är inte så vettigt

• Laddar…
  8. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    Hade det inte varit något hål alls i skivan hade jag hyrt en Flex CS 60 Wet :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    csm_anw_cs60wet04_1e57c00d94.jpg

Angående farligt damm, Nej du ska suga i dig en hel del stendamm under lång tid för att riskera silikos. Men visst är en P3-mask bra att ha liggandes, skadar inte.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Man vill inte köra vinkelslip inomhus, för det blir helt osannolikt mycket damm, och ännu mer, som tränger in precis överallt. Även om du stänger och tejpar alla dörrar till rummet, så kommer du att hitta stendamm längs in i strumplådan i sovrummet om 2 år...

Firman borde ha skickat instruktioner för hur man får bort den där biten. Jag gissar att det är meningen att den skall knackas bort.

10. T
    Medlem · Nivå 11
    Min stenfirma kapade bort en liknande bit fast lite mindre på plats. En man körde vineklslip med diamantskiva, en man höll dammsugaren nära. Blev inte dammigt. Det är ju inte mycket material att kapa.

11. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Asså trådskaparen har redan löst problemet med hjälp av bågfil....

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 11
    Mitt svar handlade om att det skulle vara omöjligt att kapa på plats...

13. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Mitt svar var inte direkt till dig, mest en sammanfattning över att folk verka ha missat att problemet va löst

• Laddar…
  14. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Alla efterföljande inlägg efter att TS har skrivit att det gick bra med bågfilsblad, är alla olika följdkommentarer till tidigare kommentarer.

Det är alltid bra med fler exempel på metoder mm även om TS har blivit klar med sitt problem eftersom det finns personer som har liknande problem som söker svar innan personen ställer fråga/frågor.
    Det finns många trådar som har ”levit upp” flera ggr, där personer har tackat för info.
    Det är flera personer som hittar till detta forum genom googlesökning på sitt/sina problem.

• Laddar…
  15. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Det va inte så allvarligt ment och förstår vad du menar. Tyckte bara det va lite för lite uppmärksamhet på att problemet va löst o folk verka mest intresserade av att diskutera annat än det TS efterfrågade.