3 272 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Hål i rör i rör
Jag håller på att inreda våran vind och ska sätta upp spånskiva då jag drar skruven genom slangen för elementet (RIR) Både skyddsröret och ledningen,
har 3 st idéer 1skarva (men hur gör man med kopplingar i vägg) 2 ta lös alla spånskivor och byta ut röret som är skadat 3 Försöka dra igenom ett nytt rör och täta ytterhöljet
tacksam för idéer
har 3 st idéer 1skarva (men hur gör man med kopplingar i vägg) 2 ta lös alla spånskivor och byta ut röret som är skadat 3 Försöka dra igenom ett nytt rör och täta ytterhöljet
tacksam för idéer
Jag skulle nog;
försöka att dra ut det gamla röret
dra i ett nytt rör (skär av röret så att du får en långsmal spets, kanske ca 10 cm.)
hoppa över att försöka laga skyddsröret om det sitter otillgängligt..
försöka att dra ut det gamla röret
dra i ett nytt rör (skär av röret så att du får en långsmal spets, kanske ca 10 cm.)
hoppa över att försöka laga skyddsröret om det sitter otillgängligt..
Kanske ingen tröst, men tanken med "rör i rör" är just att det skall gå att byta ut och dra i ett nytt vid läckage. Om det skall gå så antar jag att det ställer stora krav på förläggningen med mjuka böjar och ordentlig fastsättning. 25m och 3st 90° låter onekligen som en utmaning...
//LocTite
//LocTite

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 581 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 581 inlägg
Det är betydligt lättare att dra i en ny slang med hjälp av den gamla! Köp en korrekt utbytesnippel / utbytesled. Kallas lite olika men det är viktigt att du köper den av samma tillverkare!
LK:s
Uponors:

LK:s

Uponors:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Går det inte att komma åt någonstans på sträckan? Om du kan komma åt det så kan det bli lite rimligare sträcka att försöka dra ur. Det finns skarvmuffar för ytterslangen.
Jag har läst andra trådar här på forumet där man rekommenderat smörjmedel eller att spola igenom varmvatten genom mediaröret. Om skyddsröret är intakt borde man kunna spola igen detta också med smörjmedel t.ex. såpvatten.
MVH Stickan
MVH Stickan