Byggahus.se

Hål i gipsskiva under köksbänk

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Jag ställde till med detta hålet i den gipsskiva som sitter på bakre väggen under en diskbänk/köksbänk. Utan att gå in på för mycket klantighet handlade det om att bräcka loss en regel för att flytta en mellanvägg, och gipset klarade inte hävkraften från hammaren.

Jag har nu för avsikt att laga hålet, då det drar från det.

Lite pillande med fingrarna i hålet antyder att det finns glasull, tomrum och tegel bakom. Min plan är att spruta in fogskum och pressa en plastskiva mot hålet medan fogskummet expanderar och härdar. Plasten bör inte fastna i skummet och om allt går som jag tänkt bör det bli en fin, slät yta.

Nu undrar jag om någon spontant har invändningar mot min metod. Det kommer att stå en diskmaskin intill lagningen, dock med den flyttade skiljeväggen mellan (spånskiva med melamin). Det jag tänker kan vara dumt är att det kanske finns en anledning till att man valde just gipsskiva, om det ska utgöra nån sorts brandspärr är ju fogskum inte riktigt en höjdare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3749.jpg

2. R
    Medlem Nivå 4
    När fogslummet expanderar bakåt finns väll risken att det trycker bort isoleringen?
    Vanligt gipsspackel är nog vad jag använt.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  4. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Alternativ såga ut en lite större bit o sätt en träskiva/bitar av träskiva bakom som du skruvar/limmar fast i stora skivan, limma sedan fast en ny tillsågad bit i hålet och spackla sedan in allt.

Men enklare o snabbare är att bara spackla igen hålet, gärna med lite glasfiber som armering :)

5. A
    Medlem Nivå 1
    Menar du typ modellgips då?

6. A
    Medlem Nivå 1
    Vad för slags glasfiber menar du?

7. Y
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar så här långt. Det blir inte fogskum.