Hål i bjälken

798 läst  7 svar

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har öppnat upp till nock. Ska nu sätta små spottar, 5st på varje, på undersidan på två av bjälkarna. Tänkte borra lämpligt hål genom bjälken för att kunna dra kabeln på ovansidan. Synpunkter på detta tänk, tack :)

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Hål i bjälken

Vilken dimension på bjälken/borrhålet?

3. T
    Medlem Nivå 3

Bjälken är ca 140 x 140 och hålen blir så små som möjligt...hmmmm...kanske runt 10mm. Beror lite på hur kontakterna ser ut. Det är mycket möjligt att jag kapar och byter kabel om kontakterna är för stora.

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jösses, det var groova bjälkar! Nu är jag ingen konstruktör men, med den dimension skulle jag inte vara minsta orolig att borra ;)

5. T
    Medlem Nivå 3

Njae, är det verkligen så grovt??...140mm??
    Nåja, jag vill ju inte ligga i bingen och höra hur det knakar i virket och det slutar med att jag får sätta upp en skog av stöttor :)

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Tja, jag trodde att det var typ en 45*145 ;)

Som sagt, svårt att svara på om man inte vet hela konstruktionen (laster, spännvidd) men ta och slå en signal till en konstruktör/takstolsleverantör om du är minsta orolig. Om du inte vill sova med bygghjälmen på förstås ;)

7. T
    Medlem Nivå 3

Jag får nog kolla med något "proffs". Hjälm på huvet skulle inte frugan gilla heller.....ingen effekt med kaveln då.

8. H
    Medlem Nivå 4

Är bjälken utsatt för last ovanifrån blir försvagningen mycket liten om man borrar i mitten av bjälken. I överkant finns tryckspänning i underkant dragspänning, i mitten nästan ingen belastning. Detta gäller dock inte för en hanbjälke i en takstol, den har mest belastning i längdsled.

Dessutom så dimensioneras takbjälkar så att de inte ska bågna för mycket. Innan en bjälke brister kan den böjas rätt mycket.
     Hans

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: