7 856 läst · 12 svar
8k läst
12 svar
Hål i bänkskiva för stort för häll, går det att snygga till?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hej!
Jag har ett gammal kök (början av -90tal) i ett hus där hällen som är nersänkt i bänksivan har lagt av. Den nya hällen jag fått är lite för liten för hålet.
Som det ser ut nu är det utsalat i hålet så den nya hällen ligger på plats men man ser salningen ca 2mm/sida.
Finns det någon sorts tunn ram man kan lägga under hällen (Electroluxhäll), typ som en passepartout eller smyglist i metall ? Alternativet antar jag är att köra silikonfog.
Jag vill gärna fixa detta utan större kostnader (dvs ny skiva/kök eller ny häll).
Någon som har idéer?
Jag har ett gammal kök (början av -90tal) i ett hus där hällen som är nersänkt i bänksivan har lagt av. Den nya hällen jag fått är lite för liten för hålet.
Som det ser ut nu är det utsalat i hålet så den nya hällen ligger på plats men man ser salningen ca 2mm/sida.
Finns det någon sorts tunn ram man kan lägga under hällen (Electroluxhäll), typ som en passepartout eller smyglist i metall ? Alternativet antar jag är att köra silikonfog.
Jag vill gärna fixa detta utan större kostnader (dvs ny skiva/kök eller ny häll).
Någon som har idéer?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 785 inlägg
Hej!
Det är normalt. Har du sett den aktuella tråden https://www.byggahus.se/forum/kok/286642-planmonterad-hall-fa-skarven-jamn-och-hojden-jamn.html som verkar handla om samma sak?
Det är normalt. Har du sett den aktuella tråden https://www.byggahus.se/forum/kok/286642-planmonterad-hall-fa-skarven-jamn-och-hojden-jamn.html som verkar handla om samma sak?
Du kanske kan skruva en list runt om insidan av hålet, nedsänkt 2 mm, och sen silikona flush med passande färg på silikonfog och låta torka innan du läger tillbaka hällen. Är det för mycket jobb/kostnad att köpa IKEA-skivor då, det blir ju inte mycket pengar.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 785 inlägg
Angående att lägga något under står det I den andra tråden så här:
https://www.byggahus.se/forum/kok/2...n-och-hojden-jamn.html?perpage=15#post2600939Det finns tillverkare som säljer material för att shimsa upp hällen men det är väldigt viktigt att det blir korrekt gjort så det inte blir en snedbelastning på glaskeramiken.
...
Btw använd inte silicon under för att "lyfta upp" den då det inte går att få bort hällen utan risk för att ta sönder den så serviceverkstäderna vänder bara i dörren om så är fallet.
Får man tipsa om vissa företag ?
Jag har tidigare låtit tillverka bla en rostfri diskbänk enligt min specifikation hos en firma i solna.
Jag mycket nöjd med samarbetet.
De skulle kunna tillverka en bård åt dig i rostfritt.
Tror inte priset skulle bli särskilt högt då det är ganska lite arbete .
jag kan PM*a namnet på företaget.
Jag har tidigare låtit tillverka bla en rostfri diskbänk enligt min specifikation hos en firma i solna.
Moderator
· Stockholm
· 54 100 inlägg
Det är helt OK att tipsa om företag så länge man inte har något med företaget att göra, inte heller via släktingar eller kompisar.hyggabus skrev:Får man tipsa om vissa företag ?
Vi ställer också krav på att din profil skall vara fullständigt och korrekt ifylld, den syns bara för oss som modererar. Och så vill vi inte ha referenser från nya användare med bara ett fåtal "vanliga" inlägg.
/moderator
tack , jag har ingen mer relation till dem än att jag handlat av dem.
Firman heter Sjöö rostfria i Solna. sjoo.se
de tillverkade en helsvetsad diskbänk i vinkel 2x2 meter med infälld spishäll, en enorm diskho och integrerat tippskydd framför spishällen.
den var förvisso rätt dyr men det var ingen annan som erbjöd det till speciellt mycket bättre pris .
Firman heter Sjöö rostfria i Solna. sjoo.se
de tillverkade en helsvetsad diskbänk i vinkel 2x2 meter med infälld spishäll, en enorm diskho och integrerat tippskydd framför spishällen.
den var förvisso rätt dyr men det var ingen annan som erbjöd det till speciellt mycket bättre pris .
Vilken bredd är det på hällen, Electrolux hade en produkt för några år sedan för att komma runt problemet med för litet hål när man önskade bredare häll... en ny ram är ett alternativ från någon som jobbar med rostfritt... har monterat det i butiken för att lösa ett byte av leverantör.
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Nu har du ju inte talat om vilken sorts bänkskiva du har, men ett alternativ kan vara att lägga en bit bänkskiva i trä uppe på befintlig skiva runt hällen, med ett bredare utstick på ena sidan. Då får du en bänkyta bredvid spisen du kan ställa varma grytor och liknande på som du inte behöver vara så rädd om. Har en granne som gjort så i sitt nya kök, ser snyggt och påkostat ut
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Många bra förslag! Hällen är 59x52cm (glasskivans yttermått) och det hade varit fint om den varit 59,5x52. Och det är en laminatskiva. Köket är som sagt gammalt men funktionabelt.
Huset håller på att fixas upp inför försäljning (ingen renovering bara städ och lagning av uppenbara skador). Så enkla men funktionella lösningar (som ser ok ut) är topprio.
Ska kolla in om det finns några tunna alumiumlister men tänker att det är svårt att få det snyggt i hörnen. En rosfri ram man lägger under hade nog varit det snyggaste och enklaste, ska fundera lite till där.
Huset håller på att fixas upp inför försäljning (ingen renovering bara städ och lagning av uppenbara skador). Så enkla men funktionella lösningar (som ser ok ut) är topprio.
Ska kolla in om det finns några tunna alumiumlister men tänker att det är svårt att få det snyggt i hörnen. En rosfri ram man lägger under hade nog varit det snyggaste och enklaste, ska fundera lite till där.
Klicka här för att svara