Sitter i ett tråkigt läge där jag precis blivit färdig med nästan all omdragning av ventilationen samt bygge av isolerad låda för att kunna flytta det fula och brummande FTX-aggregatet från köket till vinden. Skulle nu ta tag i den sista länken och när jag öppnat upp golvet ser jag att den lösningen jag kallt räknade med skulle funka nu kanske inte kommer göra det.

Ventkanalen som kommer ur väggen under bärlinan ska upp i den öppnade väggen över bärlinan. Jag skulle alltså behöva göra ett hål på ca 130 mm i den 220 mm höga och 3,6 m långa bärlinan som av det jag kan bedöma bär upp hela rummet (den verkar inte vila på några vertikala bärande reglar dessvärre).

Finns det något smart och framförallt säkert sätt att lösa detta på? Eller måste jag bredda väggen för att då dra ventkanalen förbi bärlinan helt enkelt?

UPPDATERING #1:
Gjorde precis ett 80 mm hål i syllen (den liggande regeln) för att se vad som finns där och noterar att det jag tror är en bärlina endast är 3 cm tjock - är inte det lite lite för en bärlina som ska bära ett bostadsrum på 3,6 m på ena sidan och ett badrum på den andra?

UPPDATERING #2:
Efter att ha grävt runt i isoleringen genom det precis uppborrade hålet har jag kommit fram till att bärlinan bara bär själva bostadsrummet samt att den visserligen inte ligger på någon regel men har spikats mot alla reglar som den ligger an mot. Tror jag landar i att förstärka infästningen av bärlinan i de två angränsande reglarna och därefter med gott samvete sågar upp för ventkanalen.

• Öppet golv, synliga ventiler, byggverktyg, arbetsplats, rördragning eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, isolering, ventilationsrör, byggarbetsplats, metallbeslag, ofärdigt rum, inne i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.