Byggahus.se
Jaha, då märker man att IKEA's blandare vill ha ett 35 mm hål till sina blandare.  >:( Jättekul när man har köpt en hålstans för standardhål, dvs 32 mm.

Har nån nåt tips på var man får tag på en sån, utom på IKEA, då det ligger 50 mil bort.

// Lidman

Ska du göra hål i diskbänken eller bänskivan?
Hålstans 35mm finns på de flesta byggvaruhus och järnaffärer.
Om du omöjligt lyckas hitta någonting så Går det med en kraftig hålsåg.

Jo det är i plåten som hålet ska vara. Ska kolla på Beijer om det finns.

// Lidman

Lidman skrev:
Jaha, då märker man att IKEA's blandare vill ha ett 35 mm hål till sina blandare.  >:( Jättekul när man har köpt en hålstans för standardhål, dvs 32 mm.

Har nån nåt tips på var man får tag på en sån, utom på IKEA, då det ligger 50 mil bort.

// Lidman
Biltema säljer, bildmässigt, likadana som IKEAs, billigare. Men IKEAs var värdelös, fick skärpa den innan den gick att använda.

Men oftast är det vattenrören som styr vilken diameter som behövs så det kanske kan räcka med att fila hålet där rören går ner.

Betong skrev:
Men oftast är det vattenrören som styr vilken diameter som behövs så det kanske kan räcka med att fila hålet där rören går ner.
Ikea's blandare Bågvik som vi har köpt har en liten försänkt fals som är 35 mm som jag förutsätter ska ner i hålet. Hmm, det ska inte vara nån typ av packning där nere då? Bäst att jag kollar det nu... I´ll be back...

// Lidman

Edit: Det var ju en metallring med en O-ring som man sätter längst ner mot plåten. Detta innebär att det nog går med den 32 mm's stans som jag har. Eventuellt får jag slipa upp hålet lite, men det löser sig nog ändå.

Så dumt att jag inte kollade det innan jag ens startade den här tråden men, men. Så kan det vara.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.