Byggahus.se

Hävning av fastighetsköp

27k läst  175 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Dom har fått huset för minst 200k under marknadsvärdet enligt mäklaren. Så det finns nog bra med utrymme att renovera. Har bilder på öppningen om någon skulle vilja kolla.

• Laddar…
  2. S
    Byggveteran Nivå 8
    Elinstallationen ingår i köparens undersökningsplikt!

3. S
    Byggveteran Nivå 8
    Köparen får undersöka och komma med ev krav. Du ska inte göra något, ej ha kontakt med köparen heller!

4. D
    Medlem · Nivå 18
    Att priset var lägre än det kanske skulle gå att få ut påverkar inteom det är ett dolt fel eller ej. Det påverkar sannolikt inte beloppet särskilt mycket heller.

5. S
    Byggveteran Nivå 8
    Har inte läst alla inlägg än men sluta ge dem papper och upplysningar!
    Köpet är ju avslutat!

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt sluta ge dem mer information, även ev. våtrumscertifikat. Alla handlingar du ger dem, ökar köparens möjlighet att justera sin argumentation till din nackdel. Berätta inte ens vilken firma det är som utfört arbetet.

Om vi tar våtrumsintyg. Det går väldigt ofta att hitta formella brister i hur intyget utfärdats, brister som du inte har någon aning om, men som kan dyka upp som "bevis" i en senare rättsprocess.

Iom. att de formellt begärt att få häva köpet så är det krig, och i krig pratar man inte.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 3
    Äckligt advokat jag haft !!!

Tack

Redigerat 11 jun 2018 15:13
    • Laddar…
  8. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Tänk på det som någon här redan sagt, undvik att lämna information om hur ni tänker agera, och undvik även värderande kommentarer. Det kan ge information till er motpart. Använd däremot de kloka kommentarer som ni får av folk här som input i hur ni agerar. Ibland får ni litet olika bedömningar. Men även det kan vara av värde, synpunkter bryts mot varandra, och till syvende och sist så är det ju ni själva som bestämmer hur ni ska agera.

9. S
    Byggveteran Nivå 8
    Kloka ord. Viktigast, behåll dina ide'er, var tyst...än så länge!

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 3
    Tack. Det ska jag göra.

• Laddar…
  11. E
    Medlem Nivå 1
    Någon hävning kan det inte bli tal om, ligg lågt gör inga uttalanden till köparens folk !

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 3
    Tror jag har ett rek brev liggandes som är från deras advokat. Bör man hämta det och sen ge svar per brev ?

Mvh

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja du ska hämta ut det.

Det är ingen vits med att försöka undvika, det ställer ju en bara i dålig dager.

14. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Håller med, du bör hämta ut ditt rek. När du svarar så tänk på att vara försiktig, ge ingen info i onödan, gå inte in på mer än nödvändiga frågor. Till exempel behöver du kanske inte gå in på sakfrågan, utan bara säga att det inte kan anses som dolt fel . Om du ger detaljinfo kan det användas av din motpart. Elproblemen är det nog säkert att det inte kan vara dolt fel. Du bör få en tid på tre veckor att agera, vänta gärna till slutet av denna tid

15. A
    Medlem Nivå 3
    Bör jag enbart neka deras krav på hävning samt ersättning och inget annat då?

Bör jag anlitat ny advonat för att svara formellt eller löser man det själv