Byggahus.se

Häva köp

1. M
    Medlem · 14 inlägg

Mandy

Medlem
    Vad händer om man häver ett husköp när köpekontrakt är skrivet? Det står i kontraktet att skadestånd ska betalas till säljaren. Självklart förstår jag att skadeståndet kan variera men ungefär hur mycket brukar det handla om? Hela handpenningen, mer, mindre?

2. J
    Medlem · 37 inlägg

janet72

Medlem

Re: Häva köp

Bör inte det vara definierat i kontraktet vilken summa det rör sig om?
    Har för mig att praxis annars är hela handpenningen.

3. M
    Medlem · 14 inlägg

Mandy

Medlem

Det står bara i kontraktet att skadeståndet ska regleras ur handpenningen. Men jag har också för mig att praxis är hela handpenningen.

4. F
    Medlem · 494 inlägg

fialottabus

Medlem

I vårt kontrakt, vi sålde nyligen, står att skadeståndet ska motsvara den ekonomiska förlust som säljaren lider, pga att kontraktet bryts. Det står också att summan kan bli både större och mindre än handpenningen.
    mvh fiddeli

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Praxis är att man börjar med att ta hela handpenningen, men den går oftast åt till mäklararvodet. Mäklaren har rätt till fullt arvode även om köparen häver köpet. Därefter beror det på vilka kostnader som säljaren har innan huset blir sålt.

Men antag att säljaren blir sittande med huset i 3-4 månader extra, och han därefter får sälja det för 400 000 mindre. Både drifts/räntekostnader etc och det lägre försäljningspriset får köparen som hävde stå för.

I princip så skall säljaren gå helt skadeslös ur affären.

Om man ångrar sig så är det oftast ett bättre alternativ att genomföra affären och sedan sälja igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.