Byggahus.se

Häva köp vid reklamation, vad gäller?

1. M
    Medlem · 443 inlägg
    Hej.

Behöver hjälp.

Har köpt en möbel genom en firma på nätet, där möbeln vid leverans inte gick att montera. Firman har skickat mig flera nya delar som alla varit defekta.

Möbeln har därför aldrig gått att använda.

Önskar häva köpet, men firman säger att jag måste stå för returkostnad av produkten (dryga 10% av priset på den) då det blir att jag ”ångrar köpet”.

Stämmer detta? De hävdar att genom att erbjuda mig en ny likadan vara har de fullföljt sina reklamationsskyldigheter och att jag inte kan få reklamera varan mot återbetalning.

Kan de hävda det?

Redigerat 25 maj 2020 14:34
  2. tttomten
    Medlem · 2 199 inlägg
    Ja det kan dom men då måste möbeln gå att montera som tänkt annars är deras försök inte fullgoda. Man räknar normalt med 3 försök att reparera (byta ut) innan du kan häva köpet.
    Om du häver så skall alla dina kostnader återbetalas (inkl frakter).

3. H
    Moderator · 42 524 inlägg
    Firman har ju rätt i att om de erbjuder dig en ny (fungerande) vara så har de fullföljt sina skyldigheter. Men såvitt jag förstår så har de inte gjort det? Det har levererat nya deffekt delar. Eller är ni inte överens om den saken? Hävdar firman som exempel att du inte klarar att montera ihop deras korrekta delar?

4. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    Oavsett vad så är detta en av nackdelarna som ibland uppträder om man köper på nätet. Det kan bli så illa att man måste skicka tillbaks nåt för att gå vidare med nåt och får man ingen frakthjälp av företaget så kan det ju bli väldigt kostsamt ibland.

5. M
    Medlem · 443 inlägg
    De har erkänt att delarna varit defekta. Därför vill jag häva köpet och reklamera det.

6. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    Fast att häva köpet är tyvärr ingen rättighet så. Det du kan göra är väl att begära att de helt enkelt skickar ut en ny vara som förhoppningsvis är felfri. Den gamla trasiga får de ju ta tillbaks då eller göra vad de vill med.

7. M
    Medlem · 443 inlägg
    Är det inte det dock enligt just konsumentköplagen? Det finns ju tydliga paragrafer om rätt att häva köpet däri.

Säljaren har ju försökt skicka ut nya delar men efter flera försök inte skickat ut icke defekta delar vilket de erkänt. Då vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka.

8. M
    Medlem · 443 inlägg
    jag har fått två försök men det har tagit företaget en månad, och de har nu själva sagt att delarna var defekta de skickade.

Mitt förtroende är lågt nu att jag ska få en hel möbel och vill därför häva köpet. Men det är då de hävdar att jag måste erkänna det som ett ångrat köp och då får stå för frakten.

9. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    Jo på sätt och vis men företaget har ju rätt att försöka göra dig nöjd innan man kan häva nåt köp. De har ju uppenbarligen försökt och varför de inte lyckats vet jag inte men så länge de försöker kan man nog inte hävda sin rätt att häva köpet. Har de bara trasiga/felaktiga delar att tillhandahålla så måste de väl kunna skicka en helt ny felfri möbel då?

10. H
    Moderator · 42 524 inlägg
    Som jag tolkar det så har säljaren här gjort två försök att reparera. Därmed återstår en omleverans. Jag uppfattar att om felet och dröjsmålet anses vara väsentligt i ditt specifika fall, så har du rätt att häva köpet. Du kan även ha rätt att få skadestånd för merkostnader (om du ex. köper till högre pris någonannanstans).

Kolla med en konsumentvägledare. Just tolkningen av "väsentligt" är ju lite gummiartad.

11. M
    Medlem · 443 inlägg
    Hej.

Men någon gräns måste väl finnas? Enligt konsumentköplagen får man ju häva ett köp om ”avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen”. Då får köparen häva köpet om felet är av väsentlig betydelse.

I detta fall går möbeln inte att använda då den inte går att montera vilket är en väsentlig betydelse på felet. Det har gått en månad utan att det gått att åtgärda redan. Är detta inte skälig tid?

12. M
    Medlem · 443 inlägg
    Men var finns det angivet just ”tre försök”? Om varje försök tar ett par veckors tid blir det ju en väldig försening.

13. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    Problemet är ju att det inte finns någon myndighet som åker ut och tar tag i detta. Du är i händerna på säljande företag och möter dom inte upp som du vill återstår ju bara ARN eller att stämma dom. Det bästa är ju att komma överens med dom på ett eller annat vis. Även om det tar tid ibland. Även om du såklart vill häva köpet så kanske inte dom vill eller så sätter dom motkrav såklart att du isåfall ska skicka tillbaks möbeln. Är det nån stor sak kan det ju kosta åtskilliga tusen bara det som styckegods utan avtal.

14. M
    Medlem · 443 inlägg
    Jag vill ha mina pengar tillbaka då de levererat en defekt vara och två defekta ersättningsdelar. Jag kan skicka tillbaka möbeln, för returfrakt, vilket jag förstått att jag skall kunna få enligt konsumentköplagen om det är ett hävt köp.

Jag gillar inte att de vill att jag ska ta det som ett ”ångrat köp” och stå för returfrakten, när det är ett hävt köp pga flera felaktiga leveranser.

15. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    Ja det är ju ett tråkigt läge men du är ju som sagt i händerna på säljande företag. Vägrar dom så återstår ju det jag nämnde. Mer kan man inte göra.
    Hade du köpt i butik hade allting varit mycket enklare. Det måste man väga in ibland..........