Byggahus.se

Häva en husförsäljning. Möjligt? Felaktig budgivning

1. H
    Medlem · 1 inlägg

Henrik87

Medlem
    Jag sålde mitt hus för ca 2 veckor sedan. Allt gick mycket fort och mäklaren var mycket mån om att skriva kontrakt några dagar efter visning.
    Jag tycker att priset blev lite för lågt. Men ”ok, marknaden är skakig, mäklarn pushade på om detta.

Jag har fått reda på att budgivningen inte har fungerat på rätt sätt. Mäklaren har en automatiserad tjänst som man skickar in sitt bud till, så registreras detta. Denna tjänsten var av okänd anledning ur funktion utan att information fanns varken på hemsidan eller som mig som säljare. Så alla eventuella bud ”studsade” och blev inte registrerade. Personer fick helt enkelt ringa in till mäklaren / kontoret för att lägga sitt eventuella bud sedan fick mäklaren manuellt registrera detta.

Jag anser och tror att huset är mer värt, och att budgivning inte gått till på rätt sätt. Jag tycker att jag bör ha blivit informerad om denna defekt i systemet. Därav undrar jag om jag har någon möjlighet att eventuellt häva försäljningen?

Inte säkert att jag gör detta, troligtvis inte. Men frågan är om möjligheten finns?

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 546 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Om du tror att mäklaren vilseledd dig och kanske även lurade dig eftersom denne hade anledning att sälja ert hus till underpris, då ska man anmäla mäklaren och kanske kräva skadestånd från mäklaren.
    Om man ska anmäla till mäklarsamfundet eller polisen låter jag vara osagt, men det är kanske bra att konsulta en bra jurist om dina möjligheter.

3. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Nej, du har ett avtal med köparen om försäljningen. Däremot så kanske du kan ha ett case mot mäklaren. Jag skulle definitivt ha ifrågasatt arvodesnivån.

Men formellt måste du i så fall bevisa att priset blev lägre pga. att budgivningen inte fungerade. Det kan vara svårt att bevisa. Men att du väljer en kass mäklare utan fungerande rutiner, kan ju knappast köparen hjälpa.

4. H

Moderator
    Det som harry här ovan är inne på är om mäklaren ev. har köpt självb via bulvan, och därför fixat så att budgivningen inte fungerat.

Om du kan hitta ett samband mellan mäklaren och köparen, som mäklaren inte informerat dig om. Då kan du anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. De kan avregistrera mäklaren. Kan du dessutom bevisa att han fixat med budgvingen för egen vinning, så är det en fråga för polis.

Men även OM det är så det ligger till (jag har varit med om det, fast som köpare, mäklaren gjorde allt för att få bort oss från köpet) så är det nästan omöjligt att bevisa.

Redigerat 5 apr 2019 13:48
  5. G
    Medlem · A · 471 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Om man verkligen vill köpa ett hus så tror jag inte att man låter sig stoppas av ett tekniskt krångel med budgivningen. Alla seriösa budgivare kommer i det läget att ringa mäklaren för att vara säkra på att budet är lagt.

6. H

Moderator
    Fast om man nu tänker sig att mäklaren är oseriös, så kan det vara väldigt svårt att nå fram med bud.

men som sagt, det sannolika här är nog bara normal inkompetens.

• Laddar…
  7. harry73

bra på allt
    Det kan vara så enkelt att mäklaren sålde köparnas hus och att det var en svår affär där köparna ville få lägre pris efter besiktning och att mäklaren därefter försökte ordna ett lite billigare hus åt sina kunder för att låta affären gå i lås.
    Men vill du åt mäklaren, behöver du veta lite mer.

8. M
    Medlem · Skåne · 1 760 inlägg

mathiash77

Medlem
    Du borde ju börja med att:
    - informera mäklaren om din uppfattning
    - begära att få budgivningslista. Med kontaktuppgifter
    - begära att få visningslistan med namn och telefon

Om mäklaren slirar på ovanstående kan man kanske tänka sig att det finns ugglor...

Men att komma från detta till att kunna visa något blir svårt!

9. harry73

bra på allt
    Man kan ha ett trevligt samtal med köparna om något oskyldigt t ex städning eller tillttädesdagen och fråga lite om deras försäljning, mäklaren de hade mm

10. Sommarstuga 2017
    Husägare · 90 inlägg
    nej. du har sålt huset. såhär gick alla budgivningar till fram tills för några år sedan och budgivningar kan gå till så än, inget konstigt med det. visste du inte vad du hade för gräns för att tänka dig att sälja huset? så fort kan det ändå inte gått. Du måste ha träffat mäklaren för en värdering. Huset måste blivit fotograferat, det har varit visning. Efter detta börjar budgivningen, men du måste ju igenom hela processen känt till att det var då du skulle se vilka bud du får. Så långt i processen har du hela tiden kunnat säga att du ångrar dig. När du väljer att skriva kontrakt så kan du inte längre det. Eventuellt har du någon besiktningsklausul i kontraktet. Om det visar sig vara fel i huset som köparen inte kan acceptera, så kan köpet eventuellt hävas i det lägrt. Kanske har ni satt in en klausul om köpets återgång om köparen behöver få sin bostad såld. Personligen så tycker jag du verkar vara den oseriösa parten som efter du skrivit kontrakt överväger att häva kontraktet.

11. M
    Medlem · 84 inlägg

Meekael

Medlem
    Om du har bevis för att budgivningen inte gått till på det sätt mäklaren avtalat, eller beskrivit, för dig skulle jag säga att du kan stämma denne. Problemet är två, din bevisbörda samt att du måste påvisa det verkliga värdet och därigenom mellanskillnaden vilket är ”skadan” du stämmer på (plus samtliga jurist/advokat och rättegångskostnader tillika kostnader vilka du vid datum för stämningen ej kan överblicka men som är relaterade till målet).
    Att kräva att avtalet upphör gälla kan vara möjligt i det fall du kan påvisa relation mellan mäklare/köpare eller om du blivit vilseledd. Bevisbördan är din.

Redigerat 6 apr 2019 09:46
    • Laddar…
  12. Fiddelien
    Husägare · Kvibille · 11 inlägg

Fiddelien

Husägare
    Begär budgivningslistan. Där finns kontaktuppgifter till dem som budat... så kan du höra med dem om det känts konstigt. Men som någon skrev, budar man är man mån om att budet kommer fram. Men det är om
    Någon som budat fått infon att du som säljare bestämt dig för en viss köpare och därför nekat bud...

13. H
    Medlem · 616 inlägg

hus520

Medlem
    Det låter som köpare och mäklare känner varandra.

Gick huset över utgångspris?

14. P-plats
    Husägare · Västra Götaland · 2 618 inlägg

P-plats

Husägare
    Utan att lägga mig i om det gått rätt eller fel till så tänk även på risken att det skulle kunna bli svårsålt om det kom ut på marknaden igen.
    De som nu köpt huset kanske drar sig ut om ni häver köpet och försöker sälja igen.
    Ett hus som kommer ut på marknaden igen är inte lättsålt...

• Laddar…
  15. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 808 inlägg

Appendix

Husägare
    Det står inget om detta i TS första (och enda) inlägg. Det är något som andra gissat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.