Byggahus.se
M maria01 skrev:
Tänkte mer på äldre en barnfamiljer som bara ut då och då många äldre flyttar till sina sommarhus den här helgen faktiskt är kvar långt in i september och många med besök på vårdcentralerna en gång i veckan med åldersjukdomar
Vad har du för underlag som stöder ditt påstående?

AndersS
maria01 angav väl den andra ytterligheten på skalan.
Det finns nog lika många sätt att använda fritidshus som det finns familjer. (och olika hälsotillstånd på dom/oss)

M MagHam skrev:
Delvis kan jag hålla med. Att man betalar en viss procent i kommunal skatt på respektive ställe. Frågan är hur det ska bli bra fördelat. Det är ju trots allt så att pedagogisk verksamhet (skola mm) och omsorg brukar vara de i särklass dyraste utgiftsposterna. Ofta runt 80 % av total budget och här har vi konstaterat att det - när tjänsten eventuellt utnyttjas - sker en ersättning från hemkommunen.
Jag tror därför det är rimligt att anta att infrastruktur, planering och liknande är det som drabbar den andra kommunen i realiteten. Det är ju så att mitt fritidshus upptar en "boplats" som skulle kunna innehas av en på orten boende.
Men som sagt det är inte det allra dyraste.
Tror du har en bra poäng där. Man tar upp en "boplats". Alternativet till en fritidsboende som betalar 0 men ändå kostar några tusen om året är en fastboende som betalar 100 000 i skatt men i genomsnitt kostar 50 000 och därmed bidrar till kommunens övriga mindre bemedlade och arbetsföra.

Lösningen kan ju vara att se till att ha så låg kommunalskatt att fritidshusägarna ser till att vara skrivna där istället för i "lilla jobb-pendlar-lägenheten i stan". Oavsett hur man vänder sig, har man röven bak.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror du har en bra poäng där. Man tar upp en "boplats". Alternativet till en fritidsboende som betalar 0 men ändå kostar några tusen om året är en fastboende som betalar 100 000 i skatt men i genomsnitt kostar 50 000 och därmed bidrar till kommunens övriga mindre bemedlade och arbetsföra.

Lösningen kan ju vara att se till att ha så låg kommunalskatt att fritidshusägarna ser till att vara skrivna där istället för i "lilla jobb-pendlar-lägenheten i stan". Oavsett hur man vänder sig, har man röven bak.
Du kan inte välja var du skattar. Skattar gör du där du tillbringar majoriteten av dina övernattningar. Kunde man välja riskerar man att alla skattar där det är lägst skatt (skulle jag gjort). Kommunalskatten höjdes i 61 kommuner (2019) och det är nog inte rimligt att den sänks. Den kommer väl snarast höjas i coronatider.

• Gilla
Johan 81
  • Laddar…
Återigen, ändra skattesystemet så att en del av skatten hamnar i fritidshusets kommun

• Gilla
Hki1234
  • Laddar…
M MagHam skrev:
AndersS
maria01 angav väl den andra ytterligheten på skalan.
Det finns nog lika många sätt att använda fritidshus som det finns familjer. (och olika hälsotillstånd på dom/oss)
Nja, jag avsåg påstående "många med besök på vårdcentralerna en gång i veckan med åldersjukdomar", skulle vilja påstå att det är ett fåtal som har det behovet.;)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.